Brev:
Afbrudt søvn - 9 mdr.
3. september 2008
Alder:
9 mdr.
Afbrudt søvn  - 9 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig endnu engang for at søge råd om min nu næsten 9 måneder gamle datter, hvis natlige søvnvaner driver mig til vanvid.
Jeg har tidligere skrevet og bedt om råd om hendes søvn i løbet af dagen, og det er der efterhånden kommet nogenlunde styr på. Hun sover ca 2 ½ time om dagen fordelt på 2 lurer + indimellem også et lille powernap sidst på eftermiddagen. Hun sover stadig ikke super-godt om dagen og vågner for det meste flere gange og skal hjælpes til at falde i søvn igen. Men hun sover da.
Det store problem opstår om aftenen/natten, hvor hun sover virkelig dårligt. Hun bliver puttet klokken ca. 20, falder nogle gange i søvn ved mit bryst, andre gange ligger hun og roder rundt i alt mellem 20 minutter til en time, før hun falder i søvn. Fint nok, men problemet er så at hun vågner efter ca 20-40 minutters søvn og har MEGET svært ved at falde i søvn igen. Hun taber hele tiden sutten/tager sutten ud, gnider ører og øjne, så sutten også falder ud, vender sig om på maven og kan ikke finde ud af at lægge sig ned og sove eller bare vende sig om igen. Og så græder hun.
Det tager ofte en time før hun igen sover – altid med hjælp fra mig til at give hende sutten igen og igen, vende hende igen og igen eller i sidste instans tage hende op og berolige hende i mine arme – sidstnævnte virker så godt som altid, og hun sover for det meste videre, når jeg lægger hende tilbage i sengen, men jeg synes det er lidt af et skråplan, at hun vænner sig til at falde i søvn i mine arme, derfor er det absolut sidste løsning.
Når hun så endelig er faldet i søvn, sover hun som regel et par timer eller 3 uden lyd, men omkring midnat starter showet igen. Med den forskel at jeg på det tidspunkt bare er træt og vil sove og derfor tager hende over til mig i sengen, nogle gange får det hende til at falde til ro, men tit ligger hun også her og roder rundt og vender sig, sparker, niver og ”slår” mig, det er vildt irriterende og meget søvnforstyrrende for mig og sikkert også for hende selv?
Det eneste der som regel kan få hende til at falde til ro om natten, er hvis hun får et bryst i munden – jeg har ikke indtryk af at det handler om sult, men mere om trøst og at hun forbinder et bryst med søvn. Hun spiser efterhånden ganske fint i løbet af dagen, jeg følger dine forslag til mad med mange måltider i løbet af dagen og jeg kan ikke få en bid mere i hende. Jeg ammer 1-2 gange i løbet af dagen, inkl. aftenamningen. Og så selvfølgelig en del hygge-amning i løbet af natten, hvor mange gange ved jeg ikke, da jeg som oftest halv-sover, men det bliver nok til 3-4 gange – dog ikke fulde amninger. Og det skal siges at hun til trods for natamningerne spiser fint om morgenen, så det virker ikke som om hun spiser sig mæt om natten.
Jeg har forsøgt med flaske om aftenen for at være sikker på, at hun fik en ordentlig dosis, inden hun skulle sover, men hun nægter kategorisk at tage flaske. Som sagt, jeg tror ikke det handler om sult, særligt ikke fordi hun jo ofte vågner ca. 20 minutter, efter hun er faldet i søvn og efter at have spist.
Det samme gentager sig i øvrigt om natten, hvor hun også ofte vågner igen kort tid efter hun har fået en tår. Og først på aftenen søger hun aldrig brystet, det er først når hun kommer over til mig i sengen at hun konstant søger..
Jeg vil meget gerne vænne hende af med at ligge hos mig om natten, det er absolut ikke hyggeligt, og vi sover begge dårligere på den måde, men de gange jeg har prøvet – senest i nat – er det endt med skrig og skrål i timevis, hvor jeg til sidst for husfredens og min egen skyld har måttet kapitulere og taget hende med over i min seng igen. Jeg forsøger også engang imellem at lægge hende under hendes egen dyne i min seng, for at jeg kan får ro, men hun vil kun sove hvis hun kan mærke mig tæt på – dvs så hun netop kan ligge og pille mig i ansigtet.
Hvad gør jeg? Hvordan får jeg hende lært at sove mere end 3 timer i træk? Det er synd for hende, fordi hun aldrig får sovet ordentligt, og synd for mig, fordi hele min aften går med at putte. Hun ser desværre ikke sin far så ofte, så han bor i udlandet, og kun er hjemme i weekenderne. Men når han prøver at putte går det hele galt, så det er kun mig der ”dur”.
Har du et godt råd?
Med venlig hilsen
Gry