Svar: Røget laks
3. september 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Karen
Generelt anbefales det at man ikke spiser alt for meget grillet eller røget fisk, fordi de kan have et højt indhold af forureninger som PAH (polycykliske aromatiske hydrocarboner), som er et tjærestof. PAH dannes netop når fødevarerne røges eller grilles og PAH er kræftfremkaldende. Der er især skindet, der er et problem.
Derudover kan røget og gravad fisk indeholde den sygdomsfremkaldende bakterie Listeria monocytogenes, som kan forårsage listeriose. Det er især et problem, hvis fisken har været opbevaret for varmt og derfor anbefales det at man er meget omhyggelig med at holde røget og gravad fisk på køl.
Jeg kender ikke til at der er specielle restriktioner i forhold til mængde af røget fisk til børn. Det er et ensidigt indtag der er problematisk. Det vil sige at din dreng må gerne få det en gang imellem, men det kan være et problem, hvis du giver ham mere røget fisk end fisk der ikke er røget. Det er altså vigtigt at du varierer hans tilbud af fisk.
Sålænge du serverer et varieret udvalg af fisk (røget, ikke røget, fede og magre fisk), smider skindet væk, og i øvrigt sørger for at han spiser varieret mad svarende til hans alder, så burde der umiddelbart ikke være nogen sundhedsmæssig risiko forbundet med at han en gang imellem, når det skal være lidt lækkert, får lidt røget laks ... som du skriver, det smager jo godt og det er dejligt at han spiser fisk :o)
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske