Svar: Sove i egen seng - 12 mdr.
3. september 2008
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Med til søvnassociationerne hører også stedet, hvor man sover. Hvis din datter aldrig har lært at sove i sin seng, men har lært at sove hos dig, så vil hun naturligvis protestere over pludselig at skulle ligge et sted, der for hende føles fremmed. Derfor er det vigtigt at du gør hendes seng til noget rart, noget hun kender og føler sig tryg ved.
Det er fint at du ammer og læser godnathistorie og jeg tænker at du skal forsøge at putte hende i sengen imens du læser historie for hende. Sengen skal selvfølgelig være rar, hun skal have sin klud der dufter af mor, en sovebamse, en dejlig dyne, der skal være natbelysning i værelset osv. og så ligger hun der imens du sidder ved siden af og læser lidt for hende, taler med hende osv.
Hvorvidt du skal blive hos hende eller gå afhænger helt af hvordan hun reagerer. Hvis hun tumler rundt, rejser sig ved tremmerne osv. så kan du godt gå. Hun må gerne være motorisk urolig og selv finde en behagelig stilling at ligge i. Hvis hun græder som protest mod at skulle sove, er sur over at dagen slutter nu osv. så må du også gerne gå fra hende kortvarigt, for at vise hende at det er sengetid og du mener hun skal lægge sig ned og sove - der er ikke noget underholdning mere den dag.
Men hvis hun græder utrøsteligt, virker helt panisk, strækker armene op "tag mig op mor", "gå ikke fra mig" så skal du naturligvis være hos hende. Og det kan her sagtens være nødvendigt at tage hende op, berolige hende, trøste osv. og så forsøge at putte hende igen, når hun atter virker klar.
Hvis hun kan være i sin seng uden at være ulykkelig over det, så kan det også være en rigtig god idé at du holder dig i nærheden, sidder og arbejder eller stryger tøj eller lignende praktisk, der skal gøres. Det at du er i rummet hos hende og kan berolige med din stemme kan så gøre at hun slapper af. Hun fornemmer at du er der, passer på hende osv. og du kan med dine ord berolige. "Mor er lige her skat, sove nu, læg dig ned, nat-nat" eller hvad du nu vil sige. Netop det at hun selv begynder at lægge sig ned og du ikke hele tiden skal gøre det, har betydning for hendes forståelse af at du forventer hun ligger og sover nu. Så i stedet for at du hele tiden lægger hende ned, kan det være godt at du med ord får hende til selv at gøre det.
Jeg vil lige sige at det er vigtigt, at sengen ikke bruges som afstraffelse eller ophold hvor hun er ked af det. Nogle forældre bruger sengen som "du kommer i seng, hvis ikke du opfører dig ordentligt". Hvis man har det med at bruge sengen på denne måde, så vil barnet naturligvis forbinde sengen med noget ubehageligt og vil vægre sig mod at ligge der. I stedet kan du i løbet af dagen måske gøre sengen til et rart sted at være, måske kan hun i løbet af dagen en gang imellem prøve at sidde i sin seng, lege i den og hygge sig lidt der.
Igen en balance fordi hun jo også skal lære at sengen ikke er til leg men til at sove i. Men det kan være en mulighed for at gøre hende lidt mere tryg ved sovestedet.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske