Svar: Urolige nætter - 11 mdr.
3. september 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Charlotte
Det lyder umiddelbart som en fase I skal igennem. Der sker rigtig meget med Simone lige nu - hun er begyndt at gå og I er ikke sammen om dagen som tidligere, da du er begyndt at arbejde.
Det at hun er begyndt at gå betyder at verden nu er større. Hun kan ved egen hånd bevæge sig fra rum til rum, kravle ud på terrassen osv. og det giver en naturlig motorisk uro og mange oplevelser at bearbejde. Samtidig skal hun så forholde sig til at du går fra hende og at hun skal passes. Selvom det lige nu er bedste forældrene der passer hende og hun er tryg ved dem, så forstår hun jo stadig ikke at du er væk, hvor du er henne og hvornår du kommer tilbage. Hun er stadig så lille at hun har svært ved at forholde sig til dette og det giver hende naturligt også flere drømme og opvågninger om natten, at hun nu pludselig skal forholde sig til adskillelsen fra dig.
Så hvad skal du forvente fremover ...? Du skal forvente at din datter vil have perioder, hvor hun vågner mere hyppigt om natten, hvor hun virker mere tryghedssøgende, pylret, omklamrende osv. ligesom der vil være perioder, hvor hun hviler mere i sig selv, hvor hun vil sove bedre, være mere roligt, have overskud til at møde verden lidt mere på egen hånd osv.
I de perioder hvor Simone tydeligt viser ekstra behov for nærhed og tryghed skal du naturligvis give hende dette. Men du skal samtidig hele tiden have for øje, hvordan du hjælper hende videre. Det er her vigtigt at du f.eks. ikke gør det til en vane at tage hende op i favn hele tiden, når hun sover. Men i stedet prøver at få hende videre i søvnen ved at berolige med små ord, kærtegn, stillingsskift og lignende, så hun ikke kommer ind i en rytme, hvor I pludselig får skabt vaner der er svære at komme fra. På samme måde er det vigtigt ikke hele tiden at give hende en sut, ligesom det nogle gange kan være helt okay at lade hende ligge, se om ikke hun af sig selv kan komme videre i søvnen uden din hjælp.
Du skal altså være der, når hun har behov for det, men du skal også prøv at lære hende at komme videre selv ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker, rigtig meget held og lykke fortsat med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske