Svar: Hovedet under vand og alt i munden
4. september 2008
Alder:
21 mdr.
Kære Marianne
Det er meget forskelligt, hvornår børn lærer at dykke. Hvis man går til babysvømning vil barnet naturligt ofte stifte bekendskab med dyk, nogle gange lige fra starten andre gange først når man kommer på de videregående hold.
Hvis din dreng aldrig har prøvet at dykke og ikke er forberedt på at skulle have hovedet under vand, så vil han naturligt blive forskrækket, hvis du pludselig dykker ham under og han vil kunne forbinde det at bade med noget meget ubehageligt. Han vil ikke lukke af, fordi han er fuldstændig uforberedt. Det er i princippet en god idé at lade dykket være en naturlig del af det at være i vand og ikke lade det være en øvelse i sig selv.
Med den alder din dreng har, så tænker jeg at du, når han sidder i badekaret skal prøve at lade ham vende sig til vandet og til at 'lukke af' ved f.eks. at hælde vand over hovedet på ham. Igen skal han forberedes, så han ved at vandet kommer. Du kan hælde vand med en vandkande eller en lille spand. Og starte med at hælde vand på skuldrene, maven, ryggen, brystkassen, ørerne og tilsidst kommer så vand over hovedet. Det er en god idé at øve det hjemme inden I tager på ferie, så han er tryg ved det og stille og roligt lærer at han skal holde vejret, når der er vand over hovedet.
Jeg ved desværre ikke hvad alder dykkerefleksen forsvinder. Spædbørn har en naturlig evne til at lukke af inden de dykkes ned, puster man dem i ansigtet lige inden dykket, vil de f.eks. ofte lukke af. Hos ældre børn er det dog anderledes, men det betyder ikke at barnet ikke kan lære at dykke. Det skal bare foregå stille og roligt og på barnets præmisser og først når barnet er blevet helt tryg ved vandet.
Med hensyn til at putte ting i munden, så er det dejligt at han nu har lært at snegle, sand osv. ikke skal smages på :o)
Jeres dreng putter ting i munden fordi han kan lide det og fordi det lærer ham en masse om verden. Det er nemlig ikke nok at se, man er også nødt til at mærke, smage, lugte osv. for at lære og opfatte den verden der omgiver os.
Maurice Merleau-Ponty (1908-1961) var fransk filosof. Han påpeger at vi ikke ville kunne "se" hvad der er omkring os, hvis vi fra starten af livet kun har mødt verden med synet. Vi er nødt til at erfare verden ved at lugte til den, smage på den og røre ved den. Og med den medfødte trang til at putte så meget af verden i munden som muligt, så smager, lugter og berører børn ting på samme tid.
Merleau-Ponty har således beskrevet hvordan vi gennem sansning er i enhed med verden, at det er i sanseoplevelsen at bevidsthed og verden mødes. Det er derfor at lystfølelsen hos små børn er koncentreret om munden, først langt senere oplever vil glæde ved at observere ting på afstand, - når vi f.eks. ser fjernsyn.
Det er således helt naturligt at børn undersøger ved at putte i munden og det er noget tiden normalt ændrer på. Du bør naturligvis fortsat sikre at han ikke spiser fugleklatter og lignende, som naturligt ikke er sundt for ham :o)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god ferie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske