Svar: Søvn- og madproblemer
4. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Sarah
Der er ingen tvivl om at din datter er rigtig godt med, hun er aktiv, kryber over gulvet og der sker som du siger rigtig meget med hende. Hun øver sig så småt i at være adskilt fra dig, at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, at ligge lidt for sig selv og det gør hende samtidig utroligt tryghedssøgende, har ekstra meget behov for at vide at du er der.
Derfor er det helt naturligt at du lige nu oplever at hun virker enormt mor-syg, hun vil tages op, have et kram, vil helst møde verden fra dit skød ... og så alligevel ikke, når hun har fået sit kram, så vil hun ned igen, kan ikke sidde stille osv. Det er en frustrerende periode for alle og det er ikke usædvanligt at forældre til børn i denne alder, fortælle hvor svært det er. På den ene side synes man at man gir og gir, gør alt hvad man kan for at gøre hende tilpas og alligevel er det som om at intet af det dur, intet er ligesom godt nok ...
Hendes motoriske uro og udforskning af verden betyder også at hun nu har rigtig mange oplevelser, stimuli at skulle bearbejde, - og det gør hun om natten. Hun kan vende og dreje sig nu, lægger sig om på maven osv. men hun er stadig så lille at hun ikke mestrer at komme tilbage igen. Hun er ikke i stand til at få sig lagt i en behagelig stilling, når hun vågner lidt op og ligger dårligt og derfor har hun behov for at du hjælper hende med stillingsskift, når hun sover. Samtidig begynder hun også at drømme mere og sover derfor også uroligt - alle oplevelser skal bearbejdes i drømme og det er derfor en periode med både motorisk og mental uro.
Du skal være meget opmærksom på at hun ikke automatisk bliver ammet om natten. Det er meget vigtigt at hun ikke begynder at sætte mælkeproduktionen op nu, men at hun derimod begynder at indtage mere rigtig mad. Det er også vigtigt at du er opmærksom på at hun nu ofte har for travlt til at spise i løbet af dagen - hun har så travlt med at opleve verden at hun simpelthen ikke har tid nok til at gøre sig færdig ved brystet og det er vigtigt at du sikrer at hun får sit mælke- og væskebehov dækket om dagen, så hun ikke behøver søge det om natten.
Det er også vigtigt at du tilbyder både grød og mos og ved siden af dette kan hun få lidt mad i hånden, som hun kan øve sig mundmotorisk på. Det kræver stor koncentration at spise selv (sidde og sutte på et stykke brød, agurk eller lignende) og det er vigtigt at hun også får den stimulation med.
En plan for dagen til et 7 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frisk frugt, frugtmos eller frisk blød frugt i hånden. Kan også tilbydes en brødskorpe at gnaske på, Vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45 minutter
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden, vand af kop. Hvis du allerede giver rugbrødshapsere så er det vigtigt at hun tilbyde mos ved siden af. Hun kan ikke blive mæt nok af mad i stykker alene.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30, sover måske et par timer
Eftermiddag 16: Ammes, tilbydes evt også lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Nogle børn har det bedst med et 4 skemåltid, for andre er det bedre at tilbyde mælk ...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad: ris med sovs boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, indmaden af en frikadelle kommet i mosen osv. Ved siden af igen mad i hånden - kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Så vidt muligt ikke mælk i dette tidsrum
Som du kan se af denne plan, så er der mulighed for 3-4 måltider skemad og derudover mellemmåltider og mad i hånden. Samtidig vil det være relevant med 2 lure dagligt, sammenlagt ca 3 timer og jeg tænker det vil hjælpe jer, hvis du kunne forsøge at putte hende nogenlunde som beskrevet. Det er naturligvis vigtigt at du forsøger at holde fast i længden på lurene så hun ikke sover så meget om dagen, at hun kan være vågen et par timer om natten ...
Selvom hun er træt dagen efter og det er tydeligt fordi hun har sovet dårligt om natten eller måske slet ikke har sovet særlig meget, så er det vigtigt at holde fast i, at hun ikke får lov til at vende op og ned på nat og dag. Forsøg derfor at holde fast i sovetider og madtider nogenlunde som beskrevet, så du holder fast i en rytme der på sigt vil fungere for jer begge.
Du fortæller at du lige nu ofte triller hende, for at få hende til at sove efter hun er vågnet, men uden held, hun vil ikke sove videre ... Prøv i stedet at starte med at køre hende en tur, lad hende sidde op i vognen, se på verden, oplever og suge til sig af indtryk og put hende så ned, når hun viser træthedstegn. På den måde kan du måske få hende til at sove lidt længere og mere sammenhængende og samtidig også lære hende at falde i søvn uden brystet i munden.
Det er nemlig det næste vigtige - hun må ikke forbinde det at få bryst med at skulle falde i søvn. Hun bliver mere og mere bevidst og det er vigtigt at hun nu lærer at sove uden brystet i munden ellers vil hun naturligt efterspørge dette om natten også. Start om dagen også med at tilbyde skemad først og så kan du følge efter med amning, så du er sikker på at hun bliver godt nok mæt.
Jeg håber at ovenstående giver dig en idé til at komme videre og at planen hjælper til lidt mere struktur, fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske