Svar: Mad, mælk, lur og vægt
4. september 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Linda
Jeg sender her en plan for dagen, da jeg tænker at det vil give dig det bedste overblik over hvad din dreng skal have at spise og drikke i løbet af dagen for at være dækket ind.
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grød med frugtmos, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Flaske med mme
Powernapper ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til natten ca kl. 19.30 med en flaske mme
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 23.30-05.30: Begynder måske at kunne undvære mælk i dette tidsrum, mange børn er dog 6 måneder inden de kan dette.
Omkring 6 måneders alderen vil det være fint at begynde med 3 måltid skemad og det vil her kunne ligge om formiddagen inden formiddagsluren. Du kan således give grød formiddag, grød eller grøntsagsmos til frokost og grøntsagsmos til aften.
Med den alder din dreng har nu, er det ikke noget problem at lave f.eks. ½ liter mme klar på forhånd og have det stående klar i køleskab, så du bare kan varme en flaske i mikroovn eller vandbad. Det er dog sådan at mælk der har været varmet ikke må bruges igen - det må ikke opbevares i termobeholder, men skal smides ud.
Termobeholderen kan du bruge på den måde at du, når I skal på tur, kan medbringe kogt vand på flaske, som så kan holde sig varmt. Inden mælken skal gives, kan du så komme pulveret i. Nogle forældre bruger her at have en flaske med varmt vand og en med koldt vand med, så de kan blande og få temperaturen rigtig. Alternativet er at bruge mme på brik, når man er på tur. Her kan brikken opbevares under barnets dyne, så er mælken okay i temperatur til at blive givet på flaske.
Se i øvrigt min artikel "Når du giver dit barn flaske" som du finder i artikelsamlingen.
Hvorvidt jeres dreng reagerer på at blive vækket og komme i musikalsk legestue, må komme an på en prøve. Nogle børn trives fint med dette, andre vil reagere voldsomt på det og blive meget pylret og kede af det. Du må altså se hvordan han tager det :o)
Med hensyn til vægtøgning så er han jo en stor dreng og du kan derfor ikke forvente at han bliver ved med at tage på i samme hast. Gennemsnitlig vil drenge i 5-6 måneders alderen tage godt 500g på og vokse 1,9 cm. Den bedste vurdering af hans vægt og lægde får du dog ved at bruge kurverne som du finder i Livets Bog på medlemssiderne.
En gennemsnitlig tommelfingerregel er at han fordobler sin fødselsvægt inden for de første 5-6 måneder og tredobler sin vægt inden han bliver et år.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske