Brev:
Det er helt galt med nattesøvnen
4. september 2008
Alder:
4 mdr.
Det er helt galt med nattesøvnen
Hej Helen
Jeg har skrevet en del til dig angående min søns (4,5 mnd.) dagsøvn, som vi har haft store problemer med. For tre uger siden vendte det helt. Han sov både dag og nat, to tre gange om dagen og han vågnede kun en gang om natten for at spise. Han har stort set altid sovet fint om natten. Det meste af tiden efter 2 mnd-alderen har han sovet 6-8 + 3-4 timer om natten.
Nu er den pludselig helt gal igen. Han sover som regel OK en gang om dagen, men ellers er han ikke til at få til at sove. Jeg har prøvet at putte ham fra lige i det han ser træt ud, og helt til han er så træt han bare græder, men så snart han kommer ud i barnevognen, er han lys vågen og er det til jeg tager ham indenfor igen. Så starter det forfra. Sådan er det uanset hvor længe jeg lader ham ligge i barnevognen.
Dagene er dog ikke det værste. Han har de sidste dage hellere ikke sovet om natten. Han kommer fint i seng ved 20-tiden og bruger en halv til en hel time til at falde i søvn. Han sover stadigvæk når vi går i seng, men en eller anden gang efter midnat vågner han og vil stå op. I nat faldt han i søvn kl. 20.45, vågnede kl. 01.20 og faldt først i søvn en gang efter kl. 3. Kl. 5 vågnede han for dagen.
Har du nogle tips til hvad vi kan gøre til at få ham til at sove bedre, eller nogen forklaring på hvad der er sker med ham?