Svar: Det er helt galt med nattesøvnen
4. september 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det vil være en rigtig god idé at få tjekket om jeres dreng kan have ondt. Hvis han har været forkølet, så kan det godt ske at han har problemer med væske i mellemørerne og det vil give smerter og gøre at han har svært ved at sove sammenhængende. Hvis du tænker at hans pludselig ændrede søvnmønster kunne hænge sammen med øreproblemer, så kan du bestille tid hos en ørelæge - det kræver ikke henvisning.
Derudover er det også sådan børn i din drengs alder, ofte begynder at sove mere kortvarigt. De sover ofte 3 lure i løbet af dagen og den sidste lur ligger ofte så sent, at barnet har en lang vågenperiode om aftenen. Du kan således forsøge at regne med en rytme, hvor din dreng sover formiddagslur, middagslur og tidlig aftenlur. Derimellem skulle han gerne være vågen og igang med at udvikle sig, bruge sig selv, spise osv.
Og netop det med maden kan også have noget at sige. Måske er han ved at være så stor at han har behov for noget andet end bare mælk. Jeg er ikke helt sikker på, hvorvidt du ammer, giver flaske eller gør begge dele, men det vil være relevant at du i forhold til din drengs alder nu forsøger at køre en nogenlunde fast rytme for mad og søvn. En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske, sover videre
Formiddag 9-10: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: En lille smule grød med frugtmos, vand af kop
Ammes/flaske og puttes til middagslur mellem 13-14
Sen eftermiddag 17: Ammes/flaske
Sover sin 3 lur
Aften 20-21: Ammes/flaske og puttes til natten
Nat 24-01.30: Ammes/flaske
Som du kan se er der i denne plan plads til mælk ca 6 gange i døgnet samt at I begynder med lidt skemad. Derudover har jeg forsøgt at lave tiderne efter de tider du har skrevet i dit brev, fordi jeg tænker at det måske kan få dagen til at hænge lidt bedre sammen.
Prøv om du kan putte ham lidt mere efter tiden end efter de signaler han sender. Det lyder som om at det er svært helt at fornemme hvornår han egentlig er træt, sulten osv. og jeg tænker derfor at det at holde sig til nogenlunde faste tidspunkter kan hjælpe jer til lidt mere struktur og dermed overblik.
Så mit råd til dig idag er altså at du overvejer om han kan have ondt og derfor skal tjekkes i forhold til dette. Derudover at du forsøger at følge en nogenlunde fast plan for dagen, sikrer dig at han får mælk nok og måske begynder med lidt skemad.
Jeg håber ovenstående plan vil hjælpe dig videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske