Svar: Dreng der fylder for meget
4. september 2008
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Line
Der er ingen tvivl om at far hos jer er rigtig god at lege med, han har masser af fantasi og det er utroligt sjovt for David at lege med far - ligesåvel som far naturligvis også nyder at lege med David. Samtidig vil David i kraft af sin alder begynde at se, hvilket køn han har i forhold til jer forældre, og han begynder at kopiere sin far mere og mere fordi de er samme køn. Han spejler sig i sin far og elsker når de to laver ting sammen. Netop af samme grund begynder børn i 3-4 års alderen ofte også at lege "far-mor-børn".
I forhold til kønsidentificering er det rigtig vigtigt at børnene har roller at spejle sig i og bruge. I skriver at han måske reagerer og henvender sig til far, fordi han savner aktivitet i børnehaven og det er naturligvis en mulighed. Det kan dog også handle om at der kun er kvinder ansat i institutionen ... Netop fordi børn har behov for at spejle sig i voksne af samme køn, kan der opstå lidt problemer for især drenge, hvis der ikke er mange mandlige rollemodeller. Piger er her lidt bedre stillet fordi størsteparten af pædagoger og pædagogmedhjælpere stadig er kvinder ...
Min tanke er altså at det godt kan påvirke jeres dreng til at søge far ekstra meget, hvis han i dagtimerne mangler en mand at spejle sig i :o) Det kan i hvert fald være en forklaring.
Derudover tænker jeg at far naturligvis også må sige fra, det er okay en gang imellem at forklare "jeg kan ikke lege nu, mor og jeg skal lige tale sammen" eller hvad det nu kan være. Det kan være vigtigt at melde klart ud "jeg kan ikke lege i dag" så jeres dreng ikke går og venter på, hvornår far kan lege ... Der må godt være en vis styring, der må godt være visse regler fra jeres side, samtidig med at han naturligvis skal anerkendes og mødes med respekt for den udvikling han går igennem.
Derudover tænker jeg at det er meget anderledes at lege med far (eller mor) end det er at lege med andre børn. Han har været i vuggestue og er nu startet i børnehave - det kan være en stor omvæltning for ham. Fra at have været en af de ældste er han nu en af de yngste og det kan være lidt af et kulturchok. Han møder meget modstand nu, han skal lære at dele, han skal lære at magte en afvisning, han skal lære at komme igennem forskellige konflikter. Hver dag udsættes han for modstand - børn der ikke vil lege, børn der skubber, tager legetøjet fra ham, børn der kun vil lege med ham hvis han indvilliger i at være hund osv. Han er igang med at udvikle sig socialt og indgå i relation med andre børn. Det er svært, det er hårdt arbejde.
Sådan er det ikke derhjemme, når han leger med voksne, når han leger med jer, så møder han ikke samme modstand. Det er ganske givet meget på hans præmisser og det er helt naturligt. Men det gør selvfølgelig også at han foretrækker denne form for leg. Jeg tænker derfor om det mon var muligt at I en gang imellem kunne tage en af de andre børn med hjem, så han også hjemme kan øve sig i at lege med andre. Kan øve sig i at skulle dele, at give plads til andre børn på hans domæne og øve sig i at lege med andre end voksne.
Det er et spørgsmål om måske at hente børnene kl. 15 og de så kan lege sammen til kl. 17 eller at aftale at de leger en weekend et par timer. Det sender også nogle signaler om at det er godt at lege med andre børn, at I ikke altid står til rådighed for leg.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske