Svar: Tvivl om døgnrytme
4. september 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Nina
Normalt skal man ikke vække børn, der sover godt, man må tro på at barnet som udgangspunkt vil regulere sit søvnbehov selv. Der kan være specielle situationer hvor man skal gå ind og regulere i barnets søvnrytme dag, aften og nat, men som det ser ud hos jer, så synes jeg at du skal regne med at din dreng sover godt, som han gør.
Det vil som udgangspunkt være rigtig godt, hvis du kan putte ham til nogenlunde faste tider. Så han kommer i seng til natten i god tid, får sine måltider hensigtsmæssigt i forhold til jeres øvrige rytme for dagen og i forhold til hans søvn. Hvis han så sover meget længe, f.eks. en dag vælger at bytte rundt på formiddagslur og middagslur, så må det være sådan.
Det vil altså nogle gange være sådan at han kun sover 45 minutter om formiddagen, tilgengæld vil han sove 2½ time over middag. Det kan også nogle gange være sådan at han sover 2½ time til formiddagen og så sover han så en kortere middagslur - men samlet får han samme mængde søvn.
Det betyder altså at han nogle gange måske vil sove fra kl. 10-10.45 og så blive puttet og sove igen fra kl. 13-15.30. Andre gange vil han i stedet sove kl 10-12 og kan så blive puttes og sove kort middagslur fra kl. 14.15-15.30 ...
Håber det giver lidt klarhed i forhold til planen jeg sendte dig sidst ...:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske