Svar: Søvn om morgenen
5. september 2008
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder som om at din datter har et rigtig godt sovehjerte og mon ikke hendes natlige uro i øjeblikket handler om at hun lige nu gennemgår en udviklingsfase, hvor hun bare har behov for at sove lidt mindre ...
Du fortæller jo at hun ligger og pludrer, hun vågner altså og vil gerne snakke lidt og det lyder derfor som om at hun har sovet det hun har behov for, på det tidspunkt, hvor hun vågner. Det leder naturligvis tankerne hen på, hvor meget hun sover om dagen og det er i forhold til hendes alder normalt at sove ca 3 lure dagligt, - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/tidlig aften. Ofte ligger den sidste lur så sent at børn i denne alder har en lang vågenperiode om aftenen, f.eks. først går i seng kl. 22 og herefter sover de så (afbrud af amning) til næste morgen tidlig ...
Jeg tænker derfor at du måske skal prøve at se på, hvordan og hvornår hun sover i løbet af dagen. Gennemsnitlig vil hun have behov for at sove sammenlagt ca 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten (afbrudt af mælk), altså sammenlagt ca 15 timer i døgnet. Sover hun mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt blive kortere og omvendt.
Derudover tænker jeg at du skal passe på med at give hende sutten hele tiden. Det at få sutten i munden, hver gang hun skal sove og hver gang hun skifter søvnfase kan gøre at hun ikke kan sove uden. Det kan give det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Sutten vil automatisk falde ud af munden, når barnet sover og derfor slapper af i kæbe-muskulaturen. Hvis man her vedbliver at komme sutten i munden, så risikerer man at barnet vågner op fordi barnet mangler sutten, barnet lærer simpelthen at det ikke kan sove uden at få sutten i munden.
Det kan derfor godt være en fordel at du forsøger at putte hende i egen seng med en sutteklud ved ansigtet. Det gør i princippet ikke noget at hun ligger og småsnakker og pludrer, så længe hun ikke er ulykkelig. Og hun kan naturligvis også ligge og snakke til sin musikuro, hvis du tænker det vil give hende lidt ro - igen en balance, fordi hun jo også skal lære at det er om dagen hun skal være vågen og aktiv og om natten hun skal sove ...
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske