Svar: Utryg eller hidsig
5. september 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Buller
Der sker rigtig meget med børn i 3-4 måneders alderen og derfor vil jeg tage udgangspunkt i dette, i det svar jeg sender til dig i dag :o)
For det første vil mange børn i denne alder have behov for at få sat mælkeproduktionen lidt op. De småklynker, græder mere osv. fordi de derved bliver lagt mere til brystet og mælkeproduktionen øges. Det samme sker selvom man giver flaske, der skal lidt mere i flasken hver gang for at barnet bliver mæt og rolig igen.
Derudover vil barnet i denne alder ofte begynde at være mere vågen i løbet af dagen, sove mere kortvarigt. Han vil have behov for at sove 3 lure dagligt og den sidste lur vil ofte ligge så sent, at han har en længere vågenperiode om aftenen og måske først er putteklar kl. 21-22.
Det er også helt normalt at børn i denne alder har lidt svært ved at mærke om de er mætte eller sultne, om de er trætte og skal sove eller om de hellere vil være vågne og aktive. Det er som om at de ikke rigtig kan finde ud af hvad de egentlig skal, de slipper flasken, tager fat igen, slipper igen, virker irriterede og så pludselig tager de alligevel fat og spiser en god portion. Når de skal sove sker det samme, de virker trætte, kan puttes, men vågner pludselig op og vil ikke sove alligevel.
Det er en god idé at holde fast i at han skal sove, når du fornemmer det er tiden og det lyder som om at du har rigtig god fornemmelse af dette. Du kan prøve at hjælpe ham ved at svøbe ham og putte ham i barnevognen, hænge et klæde over kalechen, så han ligger i en lille hule og ikke kan kigge ud og blive for optaget af verden. Du kan også prøve at lægge dig med ham i jeres seng, for nedrullede gardiner, give ham suttekluden, holde ham i hænderne og hjælpe ham til fysisk ro.
Jeg synes det er fint at du prøver at putte ham, hjælpe ham til ro og hvis det så ikke går, atter tager ham op, luller ham lidt og så lægger ham igen. Det er naturligvis anstrengende at det skal være sådan og at han har så svært ved at overgive sig, men når du er sikker på at tidspunktet er rigtigt, at han er mæt og bare trænger til at sove, så er det fint det du gør. Det er vigtigt at du hjælper ham med at overgive sig til søvnen.
Nogle beskriver det som at børn i den alder har brug for at græde lidt inden de sover. At det at græde er et udtryk for en slags ventil, - at barnet ligesom skal have lukket lidt af frustrationerne, forvirringen, oplevelserne ud og når barnet så har græde et par minutter, mærket din ro, at det er okay, at du godt kan klare det, der er styr på det, så overgiver barnet sig til søvnen.
Prøv derfor at holde fast i de signaler din dreng sender, som du fornemmer er rigtige. Han er mæt, han er fyldt op med indtryk både fysisk og mentalt, han skal sove nu, det er sengetid og put ham så og hold fast i at det er sovetid. Ro på, vugge lidt, op i favn og ned igen. Det er en periode I skal igennem.
Håber ovenstående giver lidt forklaring og hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske