Svar: Vitaminpiller, mælketype, mad
5. september 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Astrid
Det vil være fint at tilbyde din datter letmælk at drikke. Derudover kan du tilbyde hende forskellige typer af surmælksprodukter, - af både letmælk og sødmælkstypen. Hun kan således forsat sagtens få neutral sødmælksyoghurt, tykmælk og lignende med 3,5% fedt, men du kan også give hende cultura og lignende lavet på letmælk (1,5% fedt).
Det anbefales at hun får ca 500ml mælk dagligt. Det svarer normalt til at du bruger mælk i havregrøden om morgen og tilbyder et glas mælk at drikke til, tilbyder hende en portion yoghurt eller lignede om eftermiddagen, giver hende ost til maden, bruger sovs i madlavningen og også giver hende et glas mælk om aften til aftensmaden eller måske inden hun skal sove. Meget som du beskriver at hendes indtag normalt er. Hun behøver ikke nå op på 500ml hver dag, ligger hun mellem 350-500ml er det helt okay.
Med hensyn til at putte noget i havregrød - så behøver der jo i princippet ikke at være noget i andet en mælk, vand og en lille smule sukker. Du kan naturligvis også søde med lidt frugtmos, lidt friske bær eller lidt rosiner en gang imellem. Du kan også blande grøden med lidt müsli, hvilket du også kan bruge på yoghurtprodukter. Generelt er det dog en meget god idé ikke at vende børn til alt for meget sødt og der er stor kritik af morgenmadsprodukter fordi mange af dem indeholder alt for meget sukker.
Honning anbefales ikke til børn under 1 år. Det kan give botulisme, en meget alvorlig madforgiftning, som skyldes et giftstof afgivet af bakterien Clostridium botulinum. Større børn og voksne kan sagtens selv slå disse bakterier ihjel ved hjælp af de normale tarmbakterier, vi har i vores fordøjelse med det kan små børn ikke og honning kan gøre dem alvorligt syge.
Den anbefales grænse går som sagt ved 1 år og da din datter nu er 13 måneder, så må hun rent teoretisk gerne få lidt honning. Jeg ved desværre ikke hvor præcis den aldersgrænse er, men tænker at du bør bruge honning med omtanke og ikke bare begynde at give hende honning dagligt, så længe hun ikke er ældre ...
Det lyder som om at hun spiser fint og varieret og hvorvidt hun har behov for en vitaminpille er en skønssag. Det er meget normalt at børn efter 12 måneders alderen begynder at blive mere selektive, spiser mindre, afviser mere og mere mad og her vil det så være relevant med en vitaminpille dagligt. Men lige nu er det fint at du lader hende spise varieret og nyder at hun gør det :o)
De fleste børn kan sagtens spise med gaffel inden de er et år. Det kræver naturligvis at de øver sig og får den mulighed stillet til rådighed. Men skeen er sværere og her vil mange ikke kunne mestre det før de er omkring 16 måneder.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske