Svar: Vil pludselig kun have flaske - 7 mdr.
5. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Elena
Min umiddelbare tanke er at du skal forsøge at trække tiden mellem flaskerne lidt. Jeg kan godt forstå at du føler dig nødsaget til at tilbyde din dreng flaske, når han ikke spiser, men det er en dum cirkel, for når han så har fået mælk, så er han ikke sulten til næste måltid og afviser så det igen.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne komme ned på 4 (max 5)flasker dagligt. Derudover skal din dreng så tilbydes mad og her tænker jeg at du skal prøve at give ham mere rigtig mad. Man som han kan holde i hånden, mad som smager af noget, mad som han skal tygge lidt, mad som han kan se at I spiser.
En plan for dagen, hvor jeg har forsøgt at tage udgangspunkt i de tider du sender, kunne se således ud:
Tidlig morgen 04-05: Flaske med mme og sover videre
Morgen 7-8: Havregrød, øllebrød eller hvad du nu fornemmer han bedst kan lide. Vand af kop.
Puttes til morgen/formiddagslur kl. 8.30-9
Formiddag 10: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Hvis han ikke har spist særlig meget morgengrød, kan du også give ham lidt grød der. Men ellers er frisk frugt fint.
Puttes til middagslur kl. 11 med en flaske
Frokost 13.30-14: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Kartoffel kan godt virke lidt kvalmende, så prøv at tilbyde mos lavet uden kartoffel. Køb mad fra glas eller giv ham rester fra aftensmaden. Tilbyd gerne agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden, som han selv kan sidde med. Vand af kop.
Puttes til powernap ca 15 og sover ½ times tid.
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden, appelsinbåde, kiwi, melon, blommer, fersken, nektarin osv. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med sovs - boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, indmaden af en frikadelle moset i grøntsagerne, sovs af forskellig slags. Kogte blomkål- og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende i hånden at gnaske i selv. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 19
Sen aften 23: Flaske
Nat 23-05: Så vidt muligt ingen mælk i dette tidsrum.
Som du kan se af denne plan er der skruet betydeligt ned for mælkeindtaget og jeg tænker at det er vejen frem for jer, samtidig med at du skal give din dreng mere rigtig mad, mad som han kan holde i hænderne osv. Hans nysgerighed skal vækkes, det skal være sjovt og nyt at spise igen. Som det ser ud lige nu, så vil det være fint hvis du kan få 500ml mme i ham dagligt og derudover må hans væskebehov så dækkes af vand, så er der plads i maven til mere og anden mad.
Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske