Svar: Far skal putte men vil ikke sove uden bryst
5. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Pernille
Jeg vil starte med at sende en plan for dagen, som den kan se ud i forhold til Max's alder.
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Frugtmos, frisk frugt i hånden - kiwi, appelsinbåde, fersken, blomme, melon og lignende blød frugt. Vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsstænger, eller andre brødskorper, agurkestænger eller lignende. Vand af kop.
Tilbydes flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30-14
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom formiddag og vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Fortsat grøntsagsmos men nu også kogte grøntsager i hånden - det kan være kogte blomkål eller broccolihoveder, kartoffelbåd eller lignende som han kan sidde og gnaske i. Vand af kop.
Puttes til natten ca 19.30-20 med en flaske (amning - forklaring følger)
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Der er ingen tvivl om at Max forbinder det at skulle sove om aftenen med brystet og da du ikke er hjemme, når han skal puttes, så vil det være oplagt at han lærer at sove med en flaske i stedet.
Kunne det ikke være en mulighed at du starter de aftener hvor du er hjemme med at amme Max kortvarigt, når det er sengetid. Læg dig evt. med ham i jeres seng og når han så har ammet lidt hos dig, så prøver du at trække brystet ud og i stedet tilbyde flaske. Stille og roligt kan han så måske overgå til flasken og helt undvære brystet.
Tanken er at far så, når du ikke er hjemme, må gøre det samme. Lægge sig med Max på jeres seng, ligesom du gør når han skal ammes og så tilbyde flasken. Han får altså samme tryghed, nærhed osv. som han er vant til - det kan far gøre ligeså godt som du, men brystet bliver skiftet ud med en flaske.
Når han så har lært at falde i søvn med flasken, så kan I begynde at putte ham i hans egen seng og øve søvnvaner hvor han falder i søvn af sig selv. Som du beskriver det, så lyder det som om at I skal tage en ting af gangen, han er simpelthen for ulykkelig, hvis I skal gøre det hele på en gang. Sammen med flasken nu, vil det også være godt at give ham en sutteklud, det kan følge med som substitut for bryst og flaske når han efterfølgende skal tilbage i sin egen seng. I skal naturligvis også forsøge at putte ham inden han sover for dybt, men lige nu lyder det som om at det vigtigste er at far kan putte og det skal prioriteres før noget andet.
Det vil være fint, hvis I i weekenden kunne forsøge at du startede med at amme, være i sengen sammen med ham osv. og fik lært ham at tage flaske - far kunne så forsøge når du var tilbage på arbejde og de to var alene sammen igen. Lykkes det så ikke, så kommer du jo hjem 20.30 og må så amme. Næste aften må I så forsøge igen ...
Det er svært at sætte tid på, som du selv skriver har det taget et par måneder at lære Max at tage flasken ... Som du kan se af den plan jeg sender, så anbefaler jeg også en flaske inden middagslur. Hvis han vil tage den her, så er sandsynligheden for at han vil tage den senere måske også større ... Hvis far er hjemme og kan putte til middagslur, vil jeres dreng måske også lettere acceptere at far putter om aftenen ...
Du skriver at I har forsøgt rigtig meget og jeg tænker at I skal beslutte jer for at nu gør I sådan! I skal vælge en metode, som I alle kan leve med og så holde fast i den, så han stille og roligt lærer at det er sådan det er. Det skal naturligvis være med respekt for han lille personlighed, alder, udvikling, behov for nærhed, tryghed osv. og det vil efter min mening være rigtig godt at starte et sted, få skabt nye vaner og føje nyt til. Det lyder for mig som om at I skal forsøge at ændre tingene gradvist.
Problemet er at jeres dreng stadig er så lille at han har behov for at få sit mælkebehov dækket. Man kan derfor ikke bare putte ham uden amning og lære ham at falde i søvn uden - han har behov for at få sin mælk. Derfor er alternativet til amning en flaske, som far så kan give, hvorved far så kan putte ...
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske