Svar: Hiver sutten ud og kæmper mod søvnen
5. september 2008
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Som jeg læser dit brev, så er jeres problem at jeres lille dreng får hevet sutten ud af munden, hvorved han vågner op og har svært ved at overgive sig til søvnen. Det lyder ud fra det du fortæller, som om at han falder fint til ro, tidspunktet for søvn er rigtigt, han er træt, begynder at spjætte og bruger sig selv motorisk og så får han hevet sutten ud ...
Min tanke er at I skal give ham en sut med ring, hvorigennem I kan trække en stofble. Det kan hjælpe ham til at holde sutten ved munden og får han den hevet ud, så vil stofbleen på sig kunne give ham den nærhed han har behov for at kunne sove videre.
Men derudover tænker jeg at det er en rigtig god idé, hvis I kunne stå hos ham, holde hænderne på hans krop, så I direkte hjælper ham til at få fysisk ro. Det er naturligt for hans alder, at han spjætter og flagrer med armene og det er helt okay at I tager hans hænder og holder dem, hjælper ham med at holde sutten ved munden osv. Hvis I kan bruge 10-15 minutter på denne måde og han så falder i søvn ved jeres beroligende hænder som giver lidt tyngde og varme på hans krop, så er det godt givet ud.
I takt med at han bliver ældre, vil han bedre kunne finde roen selv, men lige nu lyder det som om at I skal hjælpe ham med det. I kan ikke bare putte ham og regne med at han så falder i søvn selv. Det er altså ikke et spørgsmål om at putte sutten tilbage i munden, hver gang den falder ud eller putte ham med tæppet hver gang han sparker det af, det handler mere om at stå der, holde hænderne på ham og ved sutten, så han ikke når at spytte den ud eller sparke tæppet af. Så I står der og giver ham den ro han behøver.
Alt efter hvor fysisk stor han er, så kan I også overveje om I skal svøbe ham ligesom man gør med spæde børn. Altså svøbe ham, så hænder og arme holdes ind til kroppen. Alternativet til et svøb kan være at putte ham i en voksipose, drømmepose osv. hvad det nu hedder. Den kan godt i sådanne urolige perioder bruges indendøre og I kan bruge den både dag og aften. På den måde vil putteritualet også blive det samme hele døgnet, hvilket også vil kunne give ham lidt ro.
Håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske