Brev:
Rod i rutinerne
7. september 2008
Alder:
8 mdr.
Rod i rutinerne
Hej Helen.
Vi har nogle problemer med søvnen som gør mig mere og mere frustreret, jeg er også begyndt at frygte opstart på arbejde d.3. nov. hvis nætterne ikke ændres.
Nanna er lige godt 8 mdr. nu (født 27-12), vejer 8,5 kg og er 73 cm. Hun er en meget smilende, glad og nysgerrig pige, og jeg er ikke i tvivl om at hun stortrives.
Hun har dog et lille problem med klumper i maden, hun kaster simpelthen op… hun har heller ikke villet bruge sut eller været glad for flasken. Jeg har snakket med vores Sp om det og indtil videre tager vi den med ro. Hun får helt fin havregrød/fuldkornsgrød, grøntsagsmos jeg blender med lidt frikadelle, kødsovs eller fisk for derefter at mase det gennem en trådsi, og ind i mellem mad fra glas. Hun får bagateller, blødt brød, agurkestave hun kan sidde selv med, men får hun bidt et stykke af (har fået to tænder i undermunden) kaster hun op igen. Jeg prøver lidt til med små stykker brød, kylling mm. som hun får med enten fingre eller gaffel, for at se om der er ændringer.
Hun spiser ikke de store portioner til måltiderne ca. 1 dl. Vil jeg tro, men jeg kan ikke få mere i hende.
Hun sidder rigtig flot selv, er ikke begyndt at kravle endnu, men vi er nede på gulvet hver dag så hun rigtig kan få brugt sin krop.
Nanna har aldrig været rigtig god til at sove om dagen, men nætterne var egentlig begyndt at se rigtig fornuftige ud med kun en amning, da bøtten vendte igen…(Det skal lige siges at, der blev hun også ramt af en forkølelse).
I en lang periode er hun ellers blevet puttet med amning ca. kl. 20 og har sovet til 7-8.00 afbrudt af en amning ved 4.00 tiden. Jeg skal lige sige at hun sover i sin egen seng på eget værelse med mor på en madras på gulvet. (Far snorker :))
Om dagen prøver jeg at få hende til at sove 2 lure i barnevognen men det lykkes ikke altid. Jeg forsøger enten at amme hende lige før luren, det får hende for det meste til at sove, men der vågner hun så ofte efter 10 min. og virker superfrisk. Jeg har også forsøgt at observere hende for at ramme hendes ”trætheds vindue” men hun skjuler det godt når hun er træt :). Vi går tur hvor hun sidder op for at opleve verden, men når jeg lægger hende ned bliver hun bare sur. Hun vil bare ikke gå glip af noget. Når det lykkes sover hun typisk mellem ½ - 1 time, og så ind i mellem snupper hun 2 timer til hendes mors store forbavselse.
For at give dig så mange oplysninger som muligt får du lige en plan som dagene ser ud nu, man kan vel næppe kalde det en plan for det er ikke med min gode vilje:
Kl. 6.00 vågner men virker stadig meget træt. Forsøger at amme hende for at få hende til at sove videre, men det går ikke længere.
Kl. 7.30 morgen grød og vand af kop
Kl. 8.30-9.00 ammes og lægges i barnevognen. Sover måske til kl. 10.00
Kl.11.30 frokost. Grøntsagsmos, øllebrød eller mad fra glas, drikker vand
Kl.13.00 Ammes nu, den ville jeg ellers væk fra men det virker ikke som en god ide lige for tiden.
Kl. 13.30-14 puttes i barnevognen og sover forhåbentlig 1 time. Når hun indimellem tager en lang lur er det altid om formiddagen.
Kl. 16.00 eftermiddags mad, en bolle at gnave af, lidt banan, grød med lidt frugtmos. Vand.
Hvis hun ikke har sovet så meget i løbet af dagen forsøger jeg igen men det lykkes sjældent.
Kl. 18.00 aftensmad. Grøntsager blendet med noget af vores mad for at vende hende til smagen. Vand.
Kl. 19.00 bad, hygge og bryst
Kl. 20.00 sover hun for det meste
Kl. 1.00-2.00 ammes, spiser i ca.10 min.
Kl. 4.00 ammes og spiser igen i 10 min.
Sådan ser det altså ud nu, hun sover i det hele taget mere uroligt for tiden, men da jeg jo ligger inde på hendes værelse, forsøger jeg kun at blande mig hvis jeg kan høre det er nødvendigt.
Jeg skal lige sige det der med at give hende bryst ved 23-24 tiden som du anbefaler nogle duer ikke for os, da jeg typisk selv går i seng kl. 22 og der gider hun ikke at spise.
Jeg skal som sagt starte på arbejde til november, og jeg føler at lige nu går det den forkerte vej, både med hensyn til rutinerne og nedtrapning af amninger.
Når jeg begynder at arbejde er det planen at jeg kun vil amme før senge tid og evt. nat (jeg står typisk op kl.5.20 så far skal aflevere i dagpleje), men er det nok mælk (hun nægter at drikke af flasken) og hvornår kan man forvente de kan klare sig igennem fra aften amning til morgenmad?
Vil det være realistisk at tro at min mælkeproduktion kan holde sig i gang til kun 1-2 amninger?
Håber du kan finde rundt i det.
Tak for en super brevkasse.
Med venlig hilsen
Tina