Svar: Rod i rutinerne
7. september 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Børn er forskellige og nogle børn sover bare mere end andre børn. Jeg tror du skal sige til dig selv, at du har en pige, som ikke har det helt store søvnbehov og derfor gå ud fra at en passende søvnmængde for hende i løbet af dagen hedder 2-2½ time, om natten sover hun så det, hun nu engang har behov for og det kan variere lidt fra dag til dag ... Det er dybt frustrerende for jer begge, hvis du forventer og kæmper for at hun skal sove mere om dagen, så kan du ligeså godt sige til dig selv at det gør hun ikke og så acceptere to lure, der sammenlagt varer 2-2½ time. Det er helt okay.
Det er passende for hendes alder med ca 3 amninger dagligt og derudover kan hun få mme eller sødmælk i grød og mos, sovs på maden og vand af kop. Det er rigtig fint at du bibeholder grød og mos, ved siden af kan du så tilbyde hende lidt mad i stykker, så hun stille og roligt lærer sig at tygge og bruge sine kæber lidt mere aktivt. Jeg vil altså anbefale at du serverer tingene adskilt - det der kommer med ske er blendet og skal bare synkes, det du giver med fingrene er i små stykker og skal tygges.
Når du giver hende små hapsere så prøv at placere dem over til siden i munden og ikke midt for munden. Det at få maden ind i siden kan hjælpe hende til at tygge sammen om det og finde ud af at det er det hun skal. Placeret midt i munden skal hun med tungen bevæge det mere rundt og det kan gøre at hun lettere fejlsynker ...
Jeg synes umiddelbart at din plan for dagen ser fin ud. Du kan evt. lægge et mellemmåltid ind om formiddagen og flytte frokosten lidt, så hun af den grund måske vil sove en lidt længere og bedre middagslur.
En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og forsøge at sove lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Evt. ammes, du må gerne prøve at putte uden amning.. Puttes til morgen/formiddagslur ca kl. 8.30-9 som nu, det lyder nødvendigt fordi hun står så tidligt op og det er okay.
Formiddag 10: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden -appelsinbåde, melon, blomme, fersken, nektarin og lignende blød frugt, som hun kan sutte på og tygge i uden at store stykker knækker af. Evt. forsøge med ½ bolle med lidt smør, Vand af kop.
Frokost kl. 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mad fra glas er også helt okay - køb noget der passer til børn på 8 måneder. Tilbyd derudover små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg - lagt ind i siden af munden, så hun begynder at tygge. Hun kan også på den måde få lidt godt kogte pastaskruer eller lignende blødt.
Puttes til middagslur 13.30 - evt med amning fordi hun lige nu er ekstra tryghedssøgende og måske har behov, men ellers er det en god idé at forsøge at skære amningerne lidt væk generelt ... Det er dog bedre at amme lidt om dagen end om natten, bare du er sikker på at hun har spist godt :o) Er hun ammet om formiddagen behøver hun måske ikke amning her og modsat.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, evt. ½ bolle med smør, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller, kogte grøntsager i hånden osv. Det er stadig en god idé at tilbyde mos og så ved siden af forsøge med mad i små stykker. Vand af kop.
Nogle familier vælger at supplere med lidt frugtgrød med mælk til dessert eller indfører en rigtig godnatgrød i denne alder, fordi barnet ikke spiser helt nok ved aftensmaden ...
Bades, ammes osv. og puttes så til natten ca kl. 19.30
Sen aften/nat: Ammes x 1, når det passer ind
Som sagt vil 3 amninger dagligt ofte være nok i denne alder, men som du kan se er der lidt flere amninger i denne plan og dette ud fra at din datter lige nu virker til at have behov for den ekstra mor-kontakt. Det er dog vigtigt at mælke indtaget genrelt holdes nede, så din datter kan spise mere rigtig mad og også lære at falde i søvn og komme videre i søvnen uden mors bryst.
Derfor er det også vigtigt at du, når du putter hende, sørger for at hun er så vågen at hun registrere at hun ikke har brystet i munden og dermed lærer at sove uden.
De fleste børn er 10 måneder inden de kan undvære mælk fra de puttes til næste morgen tidlig. Det passer som regel også med at man i denne alder skærer ned til kun 2 amninger - hvor man så ofte ammer aften og tidlig morgen eller aften og sen aften og starter dagen med morgengrød. Det er helt realistisk at amme 2 gange dagligt og mælkeproduktionen vil normalt regulere sig ind efter det behov.
Mælkeindtaget handler ikke kun om mælk, men også om væskebehov. Derfor er det helt fint at amme 3 gange dagligt og sikre hendes væskebehov ved at tilbyde vand af kop. Hun får jo også mælk via maden og du kan også så småt begynde at tilbyde hende lidt tykmælk eller lignende om eftermiddagen - så får hun også mælk den vej fra.
Du skal altså som du selv er inde på begynde at trappe amningen lidt ned, evt. lægge til for at give ro, men så fjerne brystet, så hun ikke fylder sig med mælk og så i stedet få sat mængden og tilbud om rigtig mad lidt op. Det er som sagt vigtigt at hun ikke ammes i søvn, men først sover, når hun puttes - brystet må ikke forbindes med det at skulle overgive sig til søvnen, her skal hun have en substitut.
Planen for dagen vil også kunne følges, når du starter på arbejde i november, jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske