Svar: Korte lure og små måltider
7. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære GP
Nogle børn spiser meget og andre spiser lidt. De fleste måltider vil ligge mellem 1-2 dl. færdig grød og mos og ved siden af dette, får barnet så brødskorper, agurkestænger, frisk frugt evt. lidt frugtmos osv.
I 7 måneders alderen vil det normalt være passende at amme a 4 gange og det vil være rigtig godt, hvis du kunne begynde at lære din datter at falde i søvn den at få bryst. Hun skal naturligvis stadig ammes, så hendes mælkebehov bliver dækket, men det er vigtigt at hun lærer at sove uden at forbinde det med at skulle have et bryst i munden. Det er vigtigt fordi du eller oplever at hun vågner om natten og kun kan sove ved at du giver hende brystet.
Prøv derfor om du kan nøjes med at amme tidlig morgen, undvære amning om formiddagen, amme inden middagslur men putte hende imens hun er vågen, amme hende om aftenen og også her putte imens hun er vågen og amme sen aften. Om natten skal hun ikke længere ammes. Det vil sige at du kan sikre hendes mælkebehov ved at amme således:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Middag 13-13.30: Ammes og puttes til middagslur vågen
Aften 19.30: Ammes og puttes til natten vågen
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Imellem disse tidspunkter skal hun have mad og vand efter den plan jeg har sendt dig. Du skriver at det er svært for dig at nå at putte hende inden hun falder i søvn ved brystet, prøv evt at lægge hende til lidt tidligere end du gør lige nu eller afslut amning, tag hende evt. fra, når du mærker at hun er ved at falde i søvn, så du holder fast i at hun lige registrerer at hun bliver flyttet og hvor hun sover.
Som du kan se af planen kan du heller ikke forvente at hun sover 3 timer. Det er helt fint hvis hun om formiddagen kun sover 45 minutter og over middag sover et par timer. Det kan også være at hun sover 1½ time formiddag og 1½ time til middag - det er altså et samlet søvnindtag på ca 3 timer - ikke en sammenlagt søvn i løbet af dagen. Samtidig begynder hun også at kunne springe sin powernap over - det er derfor helt naturligt at du ikke kan få hende til at sove om eftermiddagen mere.
Jeg håber denne uddybning hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske