Svar: Flaske og vitaminer
8. september 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Lena
Dejligt at høre at det går så fint hos jer og tillykke med 1 års fødselsdagen :o)
Det er forskelligt, hvordan man som forældre vælger at fjerne den sidste flaske. Nogle vælger at tage en kold tyrker, hvor flasken simpelthen forsvinder fra den ene dag til den anden, andre vælger at trappe langsomt ud, så den tilsidst kan undværes.
Da Magnus ikke er ældre end han er, så synes jeg at du skal forsøge sidstnævnte metode. Prøv at give ham mindre og mindre af gangen og se om I ikke på den måde på sigt kan komme ned i en mængde som han så i stedet kan indtage af en kop. Sæt samtidig noget andet i stedet, begynd at læse en godnathistorie, put ham med en sovebamse, en sutteklud eller lignende så han på den måde får nogle nye rutiner og vaner, noget nyt, trygt og genkendeligt som han forbinder med at skulle sove.
Hvis det så ikke virker og behovet for flaske varer unødigt længe, så kan man ændre taktik hen af vejen, men lige nu synes jeg at nedtrapning i mængde vil være rigtig fint.
Med hensyn til vitaminer, så er der ikke nogen faste anbefalinger omkring dette efter 1 års alderen. Mange børn begynder i denne alder at spise mere selektivt og hvis man som forældre er bekymrede for hvorvidt barnet får sit behov godt nok dækket, så kan det være fint at supplere med en børne multivitamin. Man skal så huske at den skal knækkes i kvarte, så barnet ikke får den galt i halsen - han kan ikke tygge den, med den alder han har.
Nogle forældre vælger at tilbyde ACD dråber indtil barnet kan spise en tyggetablet, men hvis barnet som hos jer, spiser varieret med både kød, fisk, frugt og grønt, så ser jeg ikke behov for at I tilfører ekstra vitaminer på nuværende tidspunkt:o)
Fortsat held og lykke, håber I hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske