Brev:
Søvnproblemer, hos mor og far om natten
8. september 2008
Alder:
12 mdr.
Søvnproblemer, hos mor og far om natten
Hej Helen.
Så er mine tvillingedrenge blevet 1 år (for 14 dage siden) og det går generelt set rigtig godt med dem. Motorisk er de rigtig flot med, har kravlet flere måneder, og den ene dreng har gået siden han var 11 måneder.
Problemet er nattesøvnen. De sover på samme værelse og bliver lagt til at sove uden de store problemer kl. 20. Herefter sover de rigtig fint på egen hånd indtil omkring midnat. Her vågner den ene af dem (det kan være dem begge) og vil ikke falde til ro igen. Vi har prøvet at give vand (vil ingen af dem have), tage dem op, lade dem ligge i sengen og stryge dem over håret og ae dem, men intet hjælper. Hvis de endelig falder til ro, vågner de efter 5 minutter igen, og så kaster vi håndklædet i ringen og tager ham ind i vores seng, hvor han sover til ca. 6.45.
Som regel vågner den anden dreng efter nogle timer og kommer ind og sover i sofaen sammen med mor eller far. Så de falder altså fint i søvn i egen seng ved 20-tiden, mens vi synger for dem, men så vågner den første dreng ved midnatstid og den anden ved 3-4-tiden, og så ender de med at sove i vores seng/sofaen resten af natten. Det er meget anstrengende for os!
Vores dag ser således ud:
6.45: Vi vågner alle fire
7.30: Havregrød og vand af kop
10.00: Frokost, rugbrød med pålæg, grøntsager, spiser selv med gaffel. Vand af kop.
11.00: Frugt eller yoghurt, sødmælk af kop.
11.30-14.00: Sover.
15.00: Bolle med ost eller yoghurt (hvis de ikke fik yoghurt kl. 11), sødmælk af kop.
17.45: Aftensmad, kød og grøntsager, ris/kartofler/pasta.
19.15: Grød eller frugtgrød.
19.40: Lægges i seng, sover senest 20.10.
De får ikke flaske længere, fik faktisk deres sidste flaske med mme på deres 1 års fødselsdag.
Har du nogen forslag til, hvordan vi får dem til at sove bedre? Det har stået på længe, og de er ikke syge (har lige været til 1 års tjek hos lægen). De er heller ikke startet i institution, jeg passer dem stadig hjemme.
Hilsner fra en træt mor