Brev:
Gode råd til skemad
8. september 2008
Alder:
6 mdr.
Gode råd til skemad
Hej Helen.
Jeg har læst en masse af tilsvarende spørgsmål og svar som andre har sendt til dig - men har stadigvæk brug for at få lidt gode råd:-))
Amalie er super veltilpas pige - meget motorisk livlig og meget glad.
Vi startede stille op med skemad ved 5 mdr alderen og her var det mejs-ris grød med min mælk og frugtmos. Først for en uge siden er hun begyndt at spise lidt....lidt....af maden og vi startede op med hjemmelavet kartoffelmos med moste ærter også med min mælk. Hun tager dog kun få skefulde- er meget mere interesseret i vand af kop.
Jeg ammer en 3 gange om natten og det er ikke et problem- søster var også sådan - jeg vil blot gerne have mere gang i skemaden. Talte med sundhedsplejersken og hun foreslog at også give hende grød formiddag. Jeg ser dog at du foreslår helt op til 4 skemåltider om dagen. Hvordan skal det passe med at hun får nok bryst og samtidig skal trappes ud af dette om natten??
Amalie har haft de sidste 2 dage hvor hun har virket forkvalmet når hun fik skemad - blev bleg, meget mundvand, spyttede alt ud- og vi mistænkte at hun har været forstoppet efter start på mad og jerndråber (selvom der har været små afføringer)- det kulminerede med 2 eksplosive opkastninger og herefter har der været 2 bleer med store klumper i.
Storesøster fik faktisk laktolose i en kort periode- omkr 1 uge - også på denne tid- var det en ide?? Ikke at jeg ikke synes sveske grød er godt - men det kræver ligesom at de vil spise det ikke:-)))
Er ikke begyndt med at give hende fx kartoffel eller brød i hånden endnu- er bange for at hun vil kløjs i det - skal jeg blot hoppe ud i det??
Py-ha....man glemmer altså helt vild hurtigt...selvom det ikke er længe siden sidst.
Tak for hjælpen
K