Svar: Gode råd til skemad
8. september 2008
Alder:
6 mdr.
Kære K
Det lyder som en god idé at tilbyde din datter lidt laktulose, så hendes mave holdes igang og afføringen er blød og grødet, let for hende at komme af med.
Derudover vil jeg anbefale dig at du tilbyder din datter skemad 3 gange dagligt og at du begynder at skrue amningerne lidt ned. Hun må fortsat gerne blive ammet 5, evt. 6 gange dagligt - hendes mælkebehov er stadig betydeligt højere end hendes indtag af skemad og det er her vigtigt at du kun tilbyder en lille mængde skemad og derefter følger efter med mælk. Det vil sige at det er fint, hvis du kan give hende 1/2-3/4 dl. grød eller mos, vand af kop og så kan hun blive ammet inden hun så skal sove sine lure.
Det er rigtig vigtigt at hun sidder med ved bordet, sidder i høj stol når I skal spise og at I har en rutine omkring dette. Hun skal altså forbinde det at blive sat der med at spise, hun skal ligesom vide, hvad der nu skal ske. Der ligger altså både en rutine i måden maden serveres på, stedet I sidder, maden hun tilbydes og klokkeslettet (indtag af skemad i forhold til tilbud om mælk).
Du skal hjælpe hende med at holde koncentrationen omkring skemad og selve situationen - at nu skal I spise. Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil ude på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du må meget gerne give hende grød af grovere grødtyper - havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. ligesom du også må give hende brødskorper at bide i - det du skal være opmærksom på er hendes intag af gluten. Det er meget vigtigt at dette indtag stiger gradvist i takt med at hun bliver ældre. At give hende både flerkornsgrød, brød og hvedepasta er således nok for meget i forhold til hendes alder nu men en gang imellem må hun gerne få det, du skal bare vurdere det samlede indtag over en dag.
Det er også vigtigt at du tilbyder hende frugtmos af forskellig slags ligesom du kan give hende frisk frugt i hånden at sidde med selv. Det er her en fordel med de lidt blødere frugttyper - et stykke melon, appelsin, blommer, ferskner, kiwi osv. kan være godt at forsøge med.
Og så skal hun have kød og fisk i sin grøntsagsmos. Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan også give hende indmaden af en stegt frikadelle (kød eller fiskedelle) og generelt er det en god idé at lade hende få mad, som tager udgangspunkt i den mad I voksne spiser. Det er således rigtig fint at give hende lidt "boller i karry", ligesom du også kan give hende millionbøf eller bolognese, hvor kødet har stået og småsimret i sovs, det må hun gerne få lidt af på sin grøntsagsmos.
Fisk er især laks, sild, makrel, rødspætte, torsk. Det kan på samme måde laves i ovn eller koges - du kan også bruge tun fra dåse eller iblande lidt sildepostej i grøntsagsmosen, hvis det en dag skal være lidt lettere og mere praktisk.
Og skal det være ekstra nemt, så må du også meget gerne købe middagsretter på glas. Det vigtigste er at hun nu kommer igang med at spise. De industrielle produkter kan være gode i begyndelsen, de er lidt mere linde i konsistensen og samtidig kan du nøjes med at give meget lidt. Hjemmelavet mad er man naturligt nødt til at lave en vis mængde af, når det skal laves i gryden og derfor kan der godt gå noget til spilde her ...
Hvis du er bange for brødskorper, så prøv med lidt blød frugt. Det kan være appelsinbåde, blomme, fersken, nektarin, en moden pære, melon eller lignende, som er blødt ikke knækker og som mere inviterer til at sutte og smage, øve sig på. Når du oplever at dette fungerer, så kan du udvide repertoiret.
Det er vigtigt at hun får noget i hånden, fordi det fremmer hendes mundmotorik og samtidig giver det hende også en idé om hvad mad er og at det at sidde i den høje stol hænger sammen med at hun skal spise.
En plan for dagen der både tilgode ser amning og skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre
Morgen 8: Grød, evt med frugtmos og begynd evt med de lidt grovere grødtyper for at se hvad hun siger til det. Vand af kop.
Formiddag 9.30: Tilbydes lidt blød frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Powernappen kan evt. springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, får lidt smagsprøver af jeres sovs på sin mos og stille og roligt mere af jeres mad. Du kan også en overgang bruge mos fra glas, det er helt okay. Tilbydes evt. lidt frisk frugt som dessert at gnaske lidt i eller lidt frugtmos, Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Ammes
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke længere amning.
I forhold til forstoppelse, så kan du evt. overveje om du skal udskifte jerndråberne med babyfer, som er et smagsneutralt jernpulver. Det virker også forstoppende, men fordelen her er, at det drysses på frugtmosen som hjælper på optagelsen ... Det kræver dog som du skriver at hun spiser frugtmos :o)
Jeg håber ovenstående plan hjælper videre, så I kommer godt igang med skemaden. Som du kan se er der rigtig meget på programmet nu. Hvis du synes 3 måltider skemad er for meget endnu, så hold dig til de to. Det vil så være morgengrøden du kan vente lidt med at introducere, så kan du bare tilbyde lidt frugt og amme inden formiddagslur - når de to andre skemåltider fungerer, så kan du øge til et tredie.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske