Svar: Mad i vuggestuen
8. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som om at det går rigtig godt i vuggestuen og dejligt at høre om et velfungerende sted med søde og opmærksomme pædagoger :o)
Det er rigtig fint, hvis din dreng kan få 2 måltider grød dagligt (morgen og eftermiddag) og to måltider grøntsagsmos (frokost og aften) og derudover få, hvad svarer til ca 4 amninger. Det vil også være rigtig fint med lidt frugt og brød som mellemmåltider, som du også selv så fint beskriver.
Det er helt okay, hvis du en gang imellem vælger at give ham et glas mos med fra glas, altså en af de middagsretter du kan købe, som er industrielt produceret. De er ernæringsmæssigt meget fint sammensat og der er tænkt over både økologi, pesticider, tilsætningsstoffer osv. og det kan fint bruges som supplement i en madkasse.
Ellers er det fint, at du også giver ham hjemmelavet mad med og med den alder han har, kan han f.eks. godt få lidt ris med sovs og kød - det kunne f.eks. være en ret som 'boller i karry'. Han kan også få lidt pasta med kødsovs eller lignende, hvad I nu har af rester fra aftenen i forvejen. For at hans glutenindtag ikke skal blive alt for stort kan du købe glutenfri pasta til at begynde med eller vælge de grovere pastatyper hvor indholdet af hvede ikke er alt for højt. Men han må gerne få det.
Ved siden af kan du give ham ristede rugbrødsbjælker. Du kan købe et stort mørkt rugbrød uden hele kerner, skære nogle 'stammer' som du rister i ovnen. Så kan han sidde med en sådan stamme i hånden, opbløde den med spyt og gummer og vende sig til rugbrødssmagen inden han begynder at skulle have små rugbrødshapsere ved siden af sin grøntsagsmos til frokost.
Du kan også bage boller og give ham ½ bolle med, med lidt smør eller de kan komme lidt frugtmos på. Havregrynsboller kan være godt:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Du kan også give ham lidt ost i stænger med, det kan han også sidde og gnave i som mellemmåltider og derudover er de lidt blødere typer frugt meget gode. Det kan være appelsinbåde, stykker af kiwi, blomme, fersken, nektarin, melon og lignende. Du kan købe 'frugtposer' hvor frugten kan holde sig.
Man kan købe smørbart fiskepålæg, det kan også gives på boller eller på rugbrødshapsere, når han begynder med det. Og det er fint at sørge for at han også får fisk et par gange om ugen til frokost. Du kan sandsynligvis også købe middagsret på glas med fisk til børn ...
Han er jo en stor dreng, så det er fortsat fint at tilbyde ham lidt ekstra mælk i vuggestuen, gerne inden middagslur, så han sover godt og får alle indtryk bearbejdet. Ved siden af dette kan du så amme ham ca 3 gange hjemme.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: ½ bolle med smør, lidt ost, ½ banan eller anden frugt, både frugtmos og frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ved siden af agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme
Eftermiddag 15.30-16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle at gnaske lidt i, ost i stænger osv.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Det vil sige ris, kød, fisk, sovs af forskellig slags, begynde med lidt pasta som han kan tygge osv. Gerne kogte grøntsager at gnaske lidt i, kartoffelbåde og lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30
Sen aften 23-24: Ammes
Hvis du skønner at han kan sove igennem uden amning sen aften mod at han så tilbydes brystet om eftermiddagen, så kan du naturligvis gøre det sådan. Det er helt fint - bare han får 3 amninger dagligt og en flaske med mme, så er han meget fint dækket ind og mangler ikke yderligere :o) I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger/flaske ofte være nok, her vil du sandsynligvis så helt kunne springe f.eks. eftermiddags-amningen over ...
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre og giver en idé om hvordan I kommer videre herfra. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske