Brev:
Søvn og amning - 9 mdr.
8. september 2008
Alder:
9 mdr.
Søvn og amning - 9 mdr.
Hej Helen
Så har jeg brug for lidt hjælp til Matilde igen. For nogle måneder fik jeg gode råd om mad til Matilde, og det har vi forsøgt at følge.
Mine spørgsmål går både på noget om amning og søvn. Jeg starter fra en ende af.
Matilde bliver ammet 4 gange i døgnet: tidlig morgen kl. 6, eftermiddag, ved sengetid og nat ca. kl. 2.00. Jeg er i tvivl, om jeg skal til at skære ned på amningerne (hvis det er muligt). Jeg tænker på, at droppe amningen om morgenen. Matilde gider ikke altid spise så meget morgenmad, selvom hun først får grød ved 9-10 tiden. Jeg er begyndt at arbejde, og Matilde er nu hjemme med farmand til midt i november. Om morgenen ammer jeg hende ofte i søvne kl. 6, og hun sover videre sammen med far. De kan godt lide at sove længe :-).
Ellers fungerer amningen fint, og jeg vil gerne amme, til Matilde er 1 år, hvis hun fortsat gider...
Mht. søvn så sover hun meget uroligt om aftenen og natten (ikke om morgenen). Efter at have forsøgt mange ting for at få hende til at sove i egen seng, så har jeg nu givet lidt op. De sidste mange måneder har hun sovet i vores seng. Jeg ammer hende om aftenen, og hun falder for det meste i søvn bagefter i mine arme. Indtil fornylig kunne jeg lægge hende ned i sengen, og hun sov fint videre. Ofte havde hun nogle opvågninger i løbet af aftenen men ved at lægge mig lidt sammen med hende, faldt hun i søvn igen. Det gik faktisk fint på denne måde.
Men lige for tiden vågner hun hurtigt op igen (allerede mens jeg sidder med hende) og vil ikke sove. Jeg ligger sammen med hende, og hun skifter mellem at ville ligge næse mod næse og vifte med arme og ben. Det er som om, hun ikke vil overgive sig til søvnen. Det tager således lang tid at få hende til at sove, og ofte falder jeg også i søvn, hvilket ikke er så hyggeligt for min mand og jeg. Jeg har prøvet at gå fra hende og komme tilbage igen, men hun bliver så ulykkelig.
Jeg har sådan set ikke noget i mod, at hun sover i vores seng, for jeg synes, det er hårdt at skulle op mange om natten, når jeg skal på arbejde. Da hun lå i sin seng om natten, ville hun ikke falde i søvn igen, hvis hun vågnede, så det endte alligevel med, at hun kom over til os.
Men jeg synes også, at hendes søvn - eller mangel på samme er begyndt at fylde for meget. Jeg har brug for at have noget aften både til at forberede mig (er lærer) og sammen med min mand.
Måske er det bare en periode.
Hun trives ellers fint og er meget glad.
Hun spiser ikke super meget mad, men virker til at vokse fint. Målte 71 cm og vejede 8,6 kg den 29/8.
Håber, du kan komme med lidt råd og vejledning.
Venlig hilsen
Sine