Svar: Søvn og amning - 9 mdr.
8. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Sine
Nu hvor Matilde er 9 måneder gammel, vil det være rigtig fint at trappe ned til 3 amninger dagligt og det er forskelligt hvilken amning, man vælger at fjerne først. Det afhænger også lidt af om hun er hjemme hos mor eller om hun skal passes af andre. En amning i løbet af dagen vil f.eks. ikke være muligt, hvis mor ikke er hjemme og her kan de tre amninger med fordel så ligge tidlig morgen, aften og sen aften ...
Omkring 10 måneders alderen vil det så være fint at skrue yderligere ned til 2 amninger dagligt og det kunne så i jeres tilfælde være aften og sen aften, så du ikke længere ammer om morgenen, simpelthen for at give plads i maven til mere morgenmad.
Matilde bliver mere og mere bevidst, samtidig med at hun med den alder hun har også er mere tryghedssøgende end I måske tidligere har oplevet. Det er derfor en balance, på den ene side at holde amningen nede og på den anden side at give hende den tryghed og nærhed hun har behov for.
Jeg kan sagtens forstå at du har taget hende over i sengen, I har sovet godt på denne måde alle sammen og hun har haft behov for den nærhed og ro. Men hun er nu samtidig så bevidst, at hun naturligt søger brystet mere, når I ligger sammen og derudover lyder det som om at hun nu begynder at forbinde det at få bryst og være meget tæt på dig med at skulle sove. Hun får sværere og sværere ved at overgive sig til søvnen og har brug for både dit bryst, din favn osv. for at kunne falde i søvn og det vil være fornuftigt at du forsøger at ændre lidt på dette. Det er dejligt for mor og især datter at I kan gå i seng samtidig og du også falder i søvn (det har du sikkert brug for) men det er uhensigtsmæssigt for jeres parforhold ..:o)
Jeg tænker derfor at det vil være rigtig godt, hvis du kunne begynde at putte din datter i egen seng, amme hende så hun er rolig og fyldt godt op med mælk og så skal hun puttes ned i sengen på det tidspunkt hvor hun er vågen nok til at registrere at hun ligger der, men samtidig er træt nok til at kunne sove.
Det er vigtigt at du tilbyder hende en sutteklud, en bamse eller lignende som substitut for dig. Selvom hun ikke er knyttet til noget bestemt lige nu, så kan hun sagtens med tiden blive det - prøv derfor at finde noget bestemt, som hun puttes med både dag og aften. Stå lidt ved hende, vurder om hun har brug for at du er der, holder dine hænder på hende, vugger hende lidt imens hun ligger ned, kærtegner hende osv. eller om hun har det bedre med at du går.
Det er okay at hun græder, hvis det handler om protestgråd. Altså hvis hun græder fordi hun er sur over at du nu pludselig ændrer vaner eller fordi hun ikke vil sove lige nu, men hellere lege. Her er det okay at gå og så komme tilbage hele tiden, fortælle hende at du er der, at hun trygt kan sove, at du passer på hende osv. Hjælpe hende om på siden, dynen på igen, puttebamsen, kærtegn osv. og så gå igen.
Hvis hun græder fordi hun er bange, utryg, føler sig forladt fordi du går, så skal du naturligvis være hos hende. Her må du så vurdere om du er nødt til at tage hende op, berolige hende og først putte hende senere, når hun måske er lidt mere parat eller om det er fint at du bare sidder der, holder hende i hånden osv. hvorefter hun så lægger sig til at sove.
Du skriver: "Da hun lå i sin seng om natten, ville hun ikke falde i søvn igen, hvis hun vågnede, så det endte alligevel med, at hun kom over til os..." Det er her netop vigtigt at hun lærer at falde i søvn af sig selv, uden bryst i munden, uden at være i favn. Ellers sker der præcist det du fortæller. Vi vågner alle sammen lidt op hele natten igennem, skifter side, retter på puden, dynen osv. og så kommer vi videre i søvnen. Hvis Matilde falder i søvn i din favn, så vil hun, når hun i løbet af natten vågner op, mærke at du er væk, mærke at hun ligger et andet sted og så vil hun naturligt blive urolig, ked af det og søge din favn igen. Ligeså snart hun så kommer over til dig, hvor hun faldt i søvn, så vil hun sove godt igen.
Det er derfor vigtigt at du nu lærer hende at sove der hvor du ønsker hun skal sove hele natten.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske