Svar: Valg af modermælkserstatning ved rejse
8. september 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lotte
Det er rigtigt at man ikke kan købe Aptamil i Danmark, men du kan købe andre rigtig gode modermælkserstatninger som du roligt kan give din datter.
Vi har ikke på nuværende tidspunkt i DK mme, som helt kan sammenlignes med sammensætning i Aptamil Easy Digest. Jeg kan se på Milupas hjemmeside (producenten) at Aptamil Easy Digest indeholder fortykkelsesmiddel, så mme er lidt tykkere end andre typer. I Danmark kan man på apoteket købe Erstatningen Enfamil AR som er en speciel erstatning, der anbefales til børn med Refluks (der gylper meget). Den er tynd i flasken, men bliver tyk i maven.
Jeg kan også se at der i Aptamil Easy Digest er tilsat pro-biotica. Vi har endnu ikke mme i DK tilsat dette.
Så kan jeg se at der derudover også er tilsat blandt andet langkædede flerumættede fedtsyrer i Aptamil Easy Digest, som er vigtigt for børns syns-, hjerne- og nerveudvikling. Her kan man i DK købe Nestles produkter Nan - de er alle tilsat langkædede flerumættede fedtsyrer og du kan købe produkterne i almindelig handel. Der er både Nan 1 og Nan 2, som er fuldgyldige. Nan 2 kan dog mætte lidt mere og måske derfor give lidt af den effekt du søger hos Aptamil Extra Hungry. Alternativet om aftenen kan dog også være en flaske vælling, som din datter gerne må få med den alder hun har (4 måneder).
Du skriver ikke hvor lang tid du skal være væk, men det er naturligvis begrænset hvor meget mme du kan slæbe med hjemmefra. Derfor tænker jeg at du kan medbringe lidt til de første dage og så finde et produkt i Danmark, som du så skifter over til imens I er på ferie. Du kan med fordel udskifte stille og roligt, så hendes mave kan følge med, ved at bibeholde Aptamil og så udskifte en flaske af gangen med noget andet - Nan, vælling eller hvad du nu vælger.
Det er især Hipp, Beauvais og Nestle som leverer modermælkserstatninger til det danske marked. Du kan læse om de forskellige produkter på firmaernes hjemmesider.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske