Brev:
Opdragelse, sætte grænser hvordan?
8. september 2008
Alder:
2 år
Opdragelse, sætte grænser hvordan?
Kære Helen.
Så blev min datter to år, og er en rigtig stor pige nu. Hun taler godt nok til at vi kan kommunikere helt uden problemer, hun spiser godt, og tit sover hun faktisk ok, omend vi stadig glæder os til den dag vi får en hel nats søvn:-)
Før sommerferien var vi kommet ind i en rigtig god gænge, hvor vi kunne lægge hende ind om aftenen, og så lå hun gerne og sang og hyggede sig længe før hun faldt i søvn. Det gik helt i koks i sommerferien, hvor vi var rundt på forskellige småferier. Vi har siden prøvet at få hende tilbage på sporet, men det er ikke lykkedes.
Desuden er jeg netop startet på fuldtidsjob. Det er helt efter eget ønske, men har selvfølgelig været årsag til en masse overvejelser: Kan vi klare den, når ingen af os får sover særlig meget om natten, hvordan vil vores datter klare flere timer i vuggestuen, og kan hun undvære sin mor?
Som det ser ud nu kan vi klare den med ca. 7 timer i vuggestuen, da min mand har fleksible arbejdstider. Hun sover igen (!) en times tid til middag, så det er jo lidt lettere at holde til en hel dag dernede for hende.
Men hun har alligevel taget forandringen i hverdagen ret hårdt. Hun er begyndt at slå rigtig meget (både her og i vuggestuen), hun græder hver gang jeg så meget som går ind i et andet rum, hun har svært ved at falde i søvn om aftenen og vågner mange gange hver nat - nogen gange af mareridt.
I dag fortalte hun, at hun har savnet mig og at hun har været bange. PUHA! Hun var med en veninde hjemme fra vuggestuen, og forældrene sagde da også, at hun havde hængt noget med hovedet. Hun kender dem allesammen rigtig godt.
Hvad tænker du om de her ting? Jeg må indrømme at jeg - som så mange gange før - har mistet overblikket, sikkert også fordi jeg er rigtig træt.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide noget om, hvordan jeg bedst takler hende. Jeg vil jo gerne gøre det til en balancegang mellem at give hende ALT den tryghed, hun har brug for, men samtidig er det jo mig der skal vise hende, at det hele nok skal gå. Og så synes jeg jo det er svært hvordan jeg takler når hun fx slår, for det er svært at være 'hård', når man har dårlig samvittighed...
Jeg kunne forfærdeligt godt bruge et af dine gode råd!
Mange hilsener fra meget træt mor.