Svar: Falde i søvn selv - 5 mdr.
8. september 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Nina
Så snart barnet selv kan vende og dreje sig, behøver man ikke længere putte barnet på ryggen. Her er det vigtigt at barnet får lov til at falde i søvn i en stilling som er behagelig og rar og det kan sagtens være at blive puttet på siden. Hvis du er i tvivl, kan du med den alder og aktivitet som din dreng lægger for dagen, altid putte ham på siden og inden du selv går i seng, kan du så lægge ham om på ryggen ... :o)
Det er rigtig fint og helt fornuftigt at du står og hjælper din dreng med at lade roen komme over sig. Det at han mærker tyngden fra dine hænder kan gøre at han lettere falder i søvn. Det har naturligvis noget at sige, hvor lang tid det varer før han ligesom giver slip og sover, du kan jo ikke stå der i halve til hele timer, men er det et spørgsmål om at du står der 5-10 minutter, så synes jeg det er fint.
Det kan også være en løsning at svøbe ham. Det kan naturligvis være svært med den alder han har nu, men i stedet for et svøb kan du så f.eks. bruge en voksipose, drømmepose, sleebee osv. hvad de nu hedder. Hvis du har en sådan og han sover i den om dagen, så kan du altså med fordel også putte ham i den om aftenen fordi han i den er svøbt og dermed lettere holder fysisk sammen på sig selv.
Det er i forhold til hans alder helt naturligt at han har en stor motorisk uro og sover meget dårligt. Han får sig lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra, og han har brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Samtidig drømmer ham mere, kan småklynke i søvne og lignende og det vigtigste du kan gøre er at sørge for, at han fortsat sover videre, ikke tilbyde for meget mad eller andet om natten. Men i stedet prøve at hjælpe ham netop ved at skifte stilling, få en beroligende hånd og lignende.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske