Svar: Vitamin D
8. september 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lotte
Den danske sundhedsstyrelse anbefaler D-vitamin og det gør de fordi D-vitamin er nødvendigt for optagelse af calcium i tarmen og knoglevækst. D-vitamin styrker barnets knogler og det forebygger også sygdommen Rakitis.
Vi får normalt D-vitamin via sollys, men da spædbørn ikke kan tåle at opholde sig i solen er det nødvendigt med et dagligt tilskud. Det anbefales således at man giver d-vitamin fra barnet er 2 uger til det er 1 år. Det giver som dråber, svarende til 10 mikrogram (400 IE) dagligt.
Der er meget lidt D-vitamin i modermælk ca. 0,5 mikrogram
per liter og det er ikke nok til at dække spædbarnets behov. Derudover varierer modermælkens D-vitaminindhold med årstiden og afhænger af hvad kvinden spiser og hvordan hun lever.
Der er tilsat D-vitamin i modermælkserstatning, tilskudsblanding og vælling - en mængde på 6-15 mikrogram/liter (1 mikrogram = 40IE). Sundhedsstyrelsen anbefaler at man man giver sit barn et dagligt tilskud af D-vitamin på 10 mikrogram - også selvom barnet ernæres med modermælkserstatning. Der er ingen risiko for overdosering ved kombination af D-vitaminberiget modermælkserstatning og det anbefalede daglige D-vitamintilskud.
Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor man ikke anbefaler D-vitamin i England. Hvis det var et sted, hvor der var mange solskinstimer året rundt, kunne det måske være årsagen - men det er der jo ikke tale om. Vejrmæssigt set ligner stedet hvor du bor jo nok DK meget godt ...
Da jeg arbejder ud fra Sundhedstyrelsens retningslinier kan jeg naturligvis kun anbefale at du tilbyder din datter D-vitamindråber dagligt :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske