Svar: Aften sove besvær
9. september 2008
Alder:
10 mdr.
Kære MIMI
Din datter sover faktisk det hun behøver og når hun ikke vil sove om aftenen, så er det ganske givet fordi hun ikke behøver sove mere end hun gør. Det er altså helt naturligt at hun først sover kl. 21 og ikke kl. 20.
Som hun sover lige nu, så sover hun en formiddagslur og en middagslur, som sammelagt varer ca 3½ time. Om natten sover hun fra 21 til næste morgen kl. 06.30. Det svarer til ca 13 timer i døgnet - et helt normalt søvnbehov for hendes alder. Hvis du gerne vil have hende til at sove en længere nattesøvn, så er du nødt til at afkorte hendes middagslur og du skal så her vurdere om det er meget vigtigt for hende at få lov til at sove længere om dagen og således i stedet komme senere i seng, eller om det vil fungere bedre, at du vækker hende, og tager hende lidt tidligere op efter middagslur, - mod at hun så kan sove længere om natten ...
Hun lyder jo til at have det meget godt lillepigen, hun er glad, trives, udvikler sig osv. hun er bare først parat til at komme i seng kl. 21, fordi hun sover forholdsvis meget om dagen og et eller andet sted skal man altid passe på med at ændre på noget som i princippet fungerer.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med en lur i løbet af dagen. Det vil sige sove f.eks. fra 12-14 og når det tidspunkt kommer til jer, så vil det naturligt også påvirke hendes nattesøvn og hendes behov for at komme i seng kl. 20 ...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske