Svar: Er gået lidt i stå - højdemæssigt
9. september 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Marc´s mor
Det er et eller andet sted meget normalt at børn vokser i ryk. Det kan føles som om at de i perioder vokser i bredden, tager på i vægt, virker tykkere og I andre perioder vokser de så meget i højden, virker pludselig meget lange og alle bukser bliver for korte ...
Men når det er sagt, er det dog vigtigt at barnet bliver ved med at vokse og Marc's vægt og højdevækst må ikke pludselig gå i stå.
Har han været til 1 års undersøgelse hos lægen - og hvad sagde lægen? Lægen vil kunne sætte længde og vægt ind på kurven fra fødslen og se hvordan det ser ud. Du kan også selv sætte hans mål ind i "livets bog" og se hvordan kurven er. Hvis han 'falder ned' på kurven, så synes jeg du skal drøfte det med lægen.
Der er dog også det ved det, at der godt kan være en målefejl, en måleændring, fordi man går fra at måle ham liggende til at måle ham, hvor han står op ...
- og med hensyn til ændring i tøjstørrelse, så kan det også her have noget at sige, at han pludselig er oppe at gå og ikke længere bare ligger ned. Bukser kan f.eks. være længere når barnet ligger end når han går rundt ...
Børn vokser generelt lidt mindre andet leveår i forhold til første leveår - men de vokser dog stadig ca 10 cm det år, nogle gange lidt mere fra 12-24 måneder og væksten går således ikke i stå.
Hvis du oplever at din dreng slet ikke rigtig vokser, så synes jeg du skal tale med lægen om det.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske