Svar: Mad i stykker og øve pincetgreb
9. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Sanne
Det kræver normalt stor koncentration for børn at spise mad i stykker. Både at føre det op til munden og at tygge sig igennem det. Derfor vil de fleste børn i 8-10 måneders alderen have behov for at få lidt mos ved siden af maden, da de ellers ikke får nok indenbords, det tager for lang tid og de bliver for trætte.
Hvis din dreng er super dygtig til mad i stykker og bare spiser derudaf, så kan det godt være at han allerede nu kan nøjes med dette og det er helt fint. Du må have en fornemmelse af om han bliver mæt nok af det han selv kan indtage eller om det vil være godt at du følger efter med lidt mos ... Du kan evt. forsøge at supplere med mos, så kan det give et billede af hvorvidt han egentlig kan spise mere eller om han er blevet mæt af det han selv kan indtage.
Det er generelt en god idé at servere både grøntsager, kød og fisk både til aften og til frokost. Det er begrænset hvor meget børn kan spise af de forskellige fødevarer og netop ved at tilbyde grød, brød, grøntsager, kød, fisk, mælkeprodukt osv. løbende igennem dagen, sikrer man at barnet indtager lidt af det hele og dermed også spiser mere varieret. Får man kun en type mad igennem hele dagen eller en type mad på et bestemt tidspunkt, så er det svært at sikre en sufficient kost.
De fleste børn har lettest ved at tykke hakket kød, det kan være i form af frikadeller, farsbrød eller lignende. Laks eller anden fisk - kogt eller lavet i ovn, er ofte også let for børn at spise, hvorimod stegt kød og kød i stykker, kan være sværere at tygge sig igennem. Du kan dog sagtens forsøge med lidt kylling i små stykker, ligesom kogt hamburgerryg, skinke eller lignende også kan være en mulighed.
Du må gerne begynde at tilbyde lidt sødmælk af en kop. Det kan han få til sin morgengrød eller sammen med aftensmaden. Du må dog også gerne bibeholde amning - det kan du gøre, som du synes det passer bedst. Det vil ofte være fint med amning ca 2 gange dagligt i 10-12 måneders alderen og alt efter hvornår du ønsker at stoppe amning helt, kan du introducere anden mælk. Sødmælk så længe han er under 1 år, letmælk efter 1 års alderen.
Pincetgrebet kan trænes ved at tilbyde ham mad i stykker. Ud over rugbrødshapsere, kan det også være kogte ærter, majs og stykker af gulerod. Det kan være kogte pastaskruer, små stykker frikadelle og måske et par rosiner. Husk bare på at rosiner må han ikke få alt for mange af, men de er gode at øve pincetgreb med :o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske