Svar: Slår sig selv - 12 mdr.
9. september 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Line og Steffen
Tak for jeres brev, det er tydeligt at I er meget søde, kærlige og opmærksomme forældre, der vil Luna det bedste. Det er rigtig dejligt at I giver hende masser af fysisk kontakt og nærhed, sørger for at putte med hende og tilfredsstille alle hendes behov.
Derfor kan jeg også godt forstå at I finder det svært at hun pludselig er begyndt at slå sig selv og det er rigtig fint at I forsøger at aflede hende, få hende væk fra dette. F.eks. holder hendes hånd, så hun ikke kan slå sig selv i hovedet imens I ligger og nusser. Det er dog samtidig helt normalt at børn slår mod mors bryst eller klapper deres hoved, når de er trætte. Det kan være en måde at berolige sig selv på, ligesom nogle børn også nulrer ører eller en hårtot, der gentagende gange drejes om en finger.
I skal altså prøve at lægge mærke til måden, graden hun slår sig selv på, hvad det handler om. Et eller andet sted kan jeg ikke lade være med at tænke på om hun har fundet ud af, at hun ved at gøre dette, får jeres opmærksomhed meget hurtigt. Hun er jo en stor pige efterhånden og betydeligt mere bevidst om hvad hun kan gøre for at se forskellige reaktioner hos jer ...
I fortæller at hun, når I siger nej, godt kan gøre det igen, for at se jeres reaktion og så griner hun. Det er en leg og jeg tror måske at det hos jer er blevet til det. Ligesom hvis I beder hende om at "klappe kage" eller "vise hvor stor hun er" osv. så er det for hende måske blevet lidt til "når jeg slår mig i hovedet, så får jeg den her reaktion og det er sjovt".
Jeg tænker derfor at I skal prøve ikke at gøre for meget ud af det, men i stedet gøre det mere interessant at gøre andre ting. Fortsætte med at aflede hende, give hende noget i hånden, når hun spiser, holde hende i hænderne, når I sidder med hende i favnen, give hende en klud at holde i og bruge i ansigtet som nusseklud, når hun er træt. Og så naturligvis blive ved med at give hende masser af fysisk kontakt og nærhed.
Gerne lege nogle lidt voldsommere lege, tumle med hende, kilde hende osv. så hun virkelig kan mærke sig selv, mærke sine grænser.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske