Brev:
Skubber de andre børn
9. september 2008
Alder:
17 mdr.
Skubber de andre børn
Hej Helen
Vi har en dejlig, meget energisk og stærk dreng på 17 måneder. Han har altdi været meget stærk og hurtigt udviklet fysisk - gik, da han var 10 måneder - løb og hoppede før han blev 12, og nu klatrer han op af alt og gider f.eks. ikke køre på scooter, men er helt vild efter at køre på storebrors løbecykel og prøve rulleskøjter, skateboard, løbehjul - you name it - så længe, det er beregnet til meget ældre børn.
Han har altid fuld fart på, og han har meget svært ved at sidde stille på stolen, når der skal spises etc., men det går dog bedre, efter at vi er blevet noget bedre til at stille krav til, at det skal han! Han taler ikke endnu, men forstår rigtig meget af det, vi siger.
Lige nu har vi så et presserende problem med, at han skubber til andre børn. Han går bevidst efter dem - både mindre og lidt større - og skubber til dem, så de falder. Han kan gøre det 5-6 gange, og vi skal virkelig være efter ham. Det er også et problem i vuggestuen, hvor især de mindre piger får en hård medfart, når han ikke lige kan blive mandsopdækket af en pædagog. De siger dog indtil videre til os, at han heldigvis ikke gør noget, der gør virkelig ondt på de andre børn så som slå hårdt eller bide.
Han kan dog godt finde på at sætte tænderne i storebror herhjemme. Vi har prøvet et par gange herhjemme, at der er kommet børn på besøg, som også har fået nogle skub. Hvis vi så har været meget på ham, og har stoppet ham og forklaret ham gang på gang, at han skal ae dem i stedet for at skubbe, så kan vi være heldige, at han forstår det efter noget tid, men det er omkring en time, der går, før vi kan slappe lidt af.
Jeg tror dybest set bare, han er en stærk dreng med masser af krudt. Det er også meldingen fra vuggestuen, at han bare er en dreng - en bisse - men bare en krudtugle. Men jeg kunne godt tænke mig nogle gode råd til hvordan og hvornår man kan begynde at få ham til at forstå, at sådan må han ikke gøre. Vi har slet ikke oplevet den slags med hans storebror, som altid har været lidt mere forsigtig og meget mere følsom.
Venlig hilsen
Helle