Svar: Skubber de andre børn
9. september 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Helle
Når børn skubber, slår eller bider, så hænger det ofte sammen med at barnet endnu mangler sprog til at forklare sig med, at barnet simpelthen rent fysisk er nødt til at give udtryk for sine følelser.
Der kan ligge rigtig mange aspekter bag:
- Barnet er vred, det kan være opsparet vrede, der så får det til at løbe over for barnet
- Barnet kan gøre det i forsvar. Det kan være hvis barnet føler sig trængt op i en krog og ikke kan finde anden vej ud
- Barnet har lært af de andre børn, flere børn skubber (eller bider) og det bliver pludselig 'legalt' at sige nej på denne måde
- Barnet kan komme i en rolle, hvor det pludselig skal leve op til at være "den der skubber" eller "den der bidder". Det er en rigtig svær cirkel at bryde.
- Barnet kan gøre det rent impulsivt, hvor man umiddelbart ikke kan se nogen årsag
- Barnet gør det som en reaktion på ikke at blive lyttet til, ikke at blive forstået
Hos jer handler det højst sandsynligt om at jeres dreng mangler ord og ved at skubbe til de andre, så får han både deres opmærksomhed, får fat i det legetøj de har som han gerne vil have og får også selv sagt fra, når han føler sig presset. Han bruger det sandsynligvis i flere forskellige situationer.
Det hjælper ofte at tage ham væk. Det vil sige at det ikke er nok at sige nej eller forklare at han skal sige aaee i stedet, men i stedet er I nødt til at fjerne ham et kort øjeblik, men længe nok til at han fornemmer at det han gjorde her var forkert. Igen en balance fordi for mange irettesættelser gør også at problemet kan blive forstærket og han så gør det igen og igen.
Det er også vigtigt at sætte ord på hvad det gør ved det andet barn. Det er vigtigt at han ser, hvordan I trøster den anden, som det er gået ud over og fortæller at det han gjorde var forkert. Han skal jo stille og roligt lærer, hvad hans handlinger kan betyde for andre - en læring der så småt er begyndt nu.
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske