Svar: Vil ikke sove om aftenen - 2 år, 2 mdr.
9. september 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære "MOAR"
Din datter er nu 26 måneder og det betyder at hun gennemsnitligt vil have behov for at sove 1-2 timer i løbet af dagen og ca 11 timer om natten. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover mindre og andre lidt mere. Lige nu sover hun to timers middagslur og så putter du hende kl. 19.30 og hun står op kl. 7.15.
Det kunne godt være lidt for tidligt at du putter hende, at hun simpelthen ikke er træt nok til at overgive sig til søvnen på det tidspunkt og jeg vil derfor foreslå dig at putte hende lidt senere end du gør lige nu. Alternativet er at korte hendes middagslur lidt ned, men som regel vil barnet regulere dette ind selv i takt med at nattesøvnen bliver passende.
Derudover skal du naturligvis overveje om der er anden årsag til at hun pludselig vægrer sig mod at skulle sove. Det er f.eks. ikke usædvanligt at børn i 2-3 års alderen pludselig er bange for mørke - og her vil det være rigtig godt at tænde en lille natlampe, som med dæmpet belysning giver hende mulighed for at vide, hvor hun er. Det er heller ikke usædvanligt at børn i denne alder pludselig kan være bange for små dyr og de kan være meget kontaktsøgende i forhold til deres forældre.
Din datter lyder ikke ked af det eller på noget måde utilfreds med at skulle sove. Hun er i godt humør, vil gerne læse og hopper ud af sengen for at finde bøger ... hun lyder faktisk som om at det er lidt for tidligt du putter hende ...
Søvnbehovet kan godt ændre sig i perioder, så at du putter hende lidt senere i øjeblikket betyder ikke at hun fremover vil gå sent i seng. Men lige nu sover hun måske det hun har behov for.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske