Brev:
Skemad eller ikke og hvordan?
28. september 2008
Alder:
5 mdr.
Skemad eller ikke og hvordan?
Hej Helen,
Ja nu har jeg altså brug for din hjælp igen.
Min lille pige Matilda er nu 19 uger gammel og vejer 6.4kg. Hun trives dejligt og er altid glad, en rigtig mild smilepige. Hun har sover fra kl.18.30-19.00 til kl. 06.00 til hverdag hvor jeg vækker hende, om weekenden sover hun til kl. 07.00 og det har hun gjordt siden hun var 13 uger gammel. Hvis hun vågner om natten pludrer hun lidt men falder selv i søvn igen, hun er altså ikke sulten.
Jeg er ved at tænke på om jeg skal starte skemad og hvis jeg gør, hvordan det er bedst at gøre. Hun er klar og kan tage mælk eller vand af en ske uden problem og er vildt interesseret når vi spiser og tager mælk af en flaske med stjernesut fordi at de andre ikke er hurtige nok for hende.
Idag prøvede vi så at give hende noget vælling og hun var vild med det, åbnede munden for skeen og ville have mere, hun hjalp også med at holde skeen med sine hænder. Men nu er det så at jeg ikke ved om det alligevel er for tidligt fordi at hun ikke drikker den mængde mælk som det siges at hun skal have, nemlig hendes vægt / 6/ 5. Men hun tager fint på i vægt og der er ikke nogen problemer der, hun er enda lidt over kurven hun har fulgt indtil videre.
Vores dag ser sådan ud:
Kl.6.00 Vågnes hun og får bryst
Så er vi ude i skoven med hundene for nogle timer hvor hun er vågen halvdelen af tiden og nyder omgivelserne og sover resten af tiden.
Imellem kl. 9.30-10.00 Får hun MME, tager imellem 180-210ml
kl. 11.00-13.00 Sover lur
kl. 13.00 Får MME tager omkring 190ml
Power napper lidt her og der omkring 60 til 90min
kl. 16.00 Får bryst
Power napper ca. 30min til 45min
Imellem kl.18.00-18.30 får hun MME tager omkring 180ml nogle gange 210ml.
Så sover hun lige igennem til kl 6.00 eller kl 7.00 næste morgen.
Her er så alle mine spørgsmål og på forhånd undskyld at der er så mange:-o
1. Skal vi vente indtil at hun kan tage mælk til hvad regnstykket siger - vægt/6/5?
2. Skal vi begynde at vække hende igen kl.22.00 for at hun får mere mad? Vi holdt op for hun tog kun omkring 20ml og ville så sove og det kunne jo ikke betale sig
3. Hvor meget vælling skal vi begynde med at give hende og skal hun stadigvæk have den samme mængde mælk?
4. Er der noget bestemt tidspunkt på dagen det er bedst at give hende frugtmos og vælling på? Jeg skal have det til at passe med dagplejer og vil gerne have det sådan at jeg giver det til hende og ikke dagplejer til at begynde med. Hun er der kun for 4 timer ad gangen nogle gange om ugen for at vende sig til, men hun elsker for der sker en hel masse ting. Så kunne jeg give det til hende når vi står op som første måltid?
5. Hvor mange gange om dagen skal hun have det? Hvordan kan jeg skubbe tiderne så det passer med middagstid osv.? Er det muligt at du kan give mig en plan til hun er 7 mdr så jeg kan planlægge det hele?
6. Hvor meget vand skal hun have, behøver hun vand?
7. Ville det være i orden hvis hun tog mælk af en kop i stedet for flaske?
Tusind tak for din hjælp, du kan nok se at jeg har brug for den:-).
Lotte