Svar: Skemad eller ikke og hvordan?
28. september 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lotte
Det er lidt usædvanligt at din datter er i stand til at sove fra kl. 18.30 til 06 uden at få mælk - især når du også fortæller at hun ikke indtager helt det hun egentlig har behov for. Det er naturligvis dejligt at hun sover så godt, men for at sikre hende mælk nok (også nu, hvor du vil begynde med lidt skemad), så vil det være rigtig godt, hvis du kunne få hende til at drikke en flaske eller tage hende op og amme hende sen aften.
Tidspunktet for hvornår man introducerer overgangskosten afhænger af flere ting. Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Det lyder umiddelbart som om at din datter er ved at være parat og det vil derfor være fint at du starter med at tilbyde hende skemad en gang dagligt. Start med 4-5 tsk.fulde og øg hende så langsomt over nogle dage. Når hun begynder at kunne spise 3/4 dl. og du fornemmer at hendes mave trives med det, at hun har det godt med skemaden, så øger du hende til to gange dagligt. Det vil ofte være sådan at man starter med at tilbyde grød formiddag eller frokost og når man så introducerer måltid nr. 2, så lægges dette om aftenen. Det vil samtidig være sådan at du der, kan tage udgangspunkt i de grøntsager som I andre spiser (kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og lignende milde grøntsager). Din datter vil altså kunne få grød til frokost og grøntsagsmos til aften.
Du kan godt starte med grød formiddag eller frokost, som du synes det passer bedst ind i dagsrytmen og så starte med vælling om aftenen. Det er dog slet ikke sikkert at din datter behøver vælling - hvis hun trives med modermælkserstatning eller bryst, så er der i princippet ikke grund til at give vælling. Hun sover jo tilsyneladende godt på den mælk hun får nu ...
Hvis du vælger at tilbyde vælling, så anbefales det at man max giver 2 flasker vælling i døgnet, svarende til 400ml.
Med hensyn til tidspunkt på dagen og dit ønske om at passe det ind med dagplejer, så tænker jeg at de første gange du tilbyder det, må du gøre det, når du føler din datter er mest interesseret, vågen osv. som det passer. Men ellers er det ret vigtigt at hun tilbydes grød og mos til nogenlunde faste tider hver dag - det har betydning for hendes cirkadiske rytme, hendes indre ur og med den alder hun har og den mængde søvn hun får om natten, så vil det være mest hensigtsmæssigt at hun starter dagen med mælk og får grød enten formiddag eller til frokost.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9: Grød af ris, majs, hirse, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10.00 med en flaske mme
Frokost 13: Flaske med mme
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
powernapper
Aften kl.18: Her kan du tilbyde grøntsagsmos, når hun skal til at begynde med 2 skemåltid, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling kl. 19
Sen aften 23-24: Flaske eller bryst og sover til næste morgen tidlig
Som du kan se ud af denne plan, så starter du altså med grød formiddag og følger efter med den flaske som hun plejer at få inden lur. I løbet af dagen giver du flaske og ammer som du plejer og når hun så er klar til andet skemåltid, så tilbyder du dette om aftenen, til samme tid som I andre spiser, følger efter med flaske og putter hende.
Når hun bliver 6 måneder vil hun sandsynligvis skulle tilbydes skemad 3 gange dagligt og fortsat have behov for bryst/flaske 5-6 gange dagligt. I 7 måneders alderen vil hun have behov for 3-4 måltider skemad ved siden af amning/flaske 4 gange dagligt. Jeg kan sende en plan for dagen, når det bliver aktuelt - hvis du gerne vil vide hvordan en dagsplan ser ud for et 7 måneders barn, så ligger der mange spørgsmål og svar omkring dette i brevkassen :o)
Det vil være rigtig godt at du tilbyder hende vand af kop sammen med skemaden, så hun lærer at drikke dette. Af flasken bør hun dog få mælk.
Det er ikke nok at tilbyde mælk af kop - hendes mælkeindtag kan simpelthen ikke blive dækket af kop alene - hun skal have flaske til hun er 12 måneder gammel. Som sagt er 6 flasker/amninger dagligt lige nu nødvendigt, men i takt med at hun bliver ældre, vil du skrue ned for dette. Men flasken kan hun ikke undvære.
Jeg håber du hermed har fået lidt overblik, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske