Brev:
For lidt søvn - 13 mdr.
28. september 2008
Alder:
13 mdr.
For lidt søvn  - 13 mdr.
Hej.
Vi har en dejlig datter på 13½ måned, som er meget nysgerrig, fuld fart frem og for det meste en meget glad pige (med en del temperament også).
Hun har altid været lidt specielt mhs til at sove. Hendes første 6 måneder blev det meget sjældent til mere end en powernap på 30 min pr. lur i løbet af dagen. Hun har ligeledes altid været svær at få til at falde i søvn – som om hun altid har hadet det at skulle sove, eller har været bange for at gå glip af noget.
Vi er nu inde i en rigtig dårlig periode og bekymret for om hun får sovet nok og hvordan vi kommer ud af denne igen. Vi putter hende normalt ved en 19-19.30 tiden. Det tager så alt imellem ½ - 1½ time før hun ligesom giver op og falder i søvn. Hun sover i sin egen seng i vores soveværelse og vi er hos hende til hun sover, men hun ligger i sin egen seng og falder i søvn.
Det virker som om hun har meget uro i sin krop og karter rundt i sengen og kan slet ikke finde ro. Nogen gange hjælper det at vi ligger dynen over hendes små trommestikker (ben) og derefter ligger en tung hånd oven på for at hjælpe hende til at få ro i kroppen. Men andre gange bliver hun bare sur/hidsig og ked af det.
Hun har nu det sidste lange stykke tid vågnet op om natten (ved en 2 - 3 tiden) og så været vågen i 1 - 2 timer. Hun er ikke altid ked af det, men bare vågen og karter rundt. Trods denne vågen periode om natten så står hun op ved en 6-tiden om morgnen.
Vi har forsøgt med kun at give hende en lur i løbet af dagen, men da hun ligesom kun sover 1 time på sine dagslurer syntes vi ikke det er helt nok efter sådan en nat. Dvs vi typisk putter hende igen ved en 9-9.30 tiden hvor hun så sover 1 time og så putter vi hende igen ved en 14 tiden hvor hun så tager ½ - 1 time.
Hun er som nævnt en glad lille pige der dog tit er træt under aftensmaden. Men som du kan se har hun stadig svært ved at falde i søvn om aftenen trods dette. De dage vi giver hende 2 lurer om dagen virker det nogen gange som om hun ikke er træt nok om aftenen når vi skal putte hende, og får hun kun en lur er hun helt bombet hvilket vi syntes er synd, for hun kan næsten ikke hænge sammen til sidst, og det tager stadig lang tid for hende at falde i søvn. Og trods dette vågner hun jo stadig om natten og er vågen.
Putteritualer er 2 sange i soveværelset med mor eller far og derefter ned i sin seng og ligge hvor mor eller far ligger ved siden af og holder i hånden eller ja, ligger hende ned konstant. Der hun var ca. 7 mdr forsøgte vi at lære hende at falde i søvn selv, men hun blev meget ulykkelig når vi gik ud af soveværelset. Vi har så droppet dette igen da vi dels ikke tror på at børn skal græde sig i søvn og det i den periode kun tog 20 – 30 min for hende at falde i søvn når vi var der.
Vi er klar over vi nok aldrig få hende til at sove som gennemsnittet, men vi er efterhånden ved at være godt bombet over ikke selv at få sovet og også en smule bekymret over om det nu kan være rigtig med kun 11-12 timers søvn i døgnet for sådan en lille myr.
Med venlig hilsen
Bo