Svar: For lidt søvn - 13 mdr.
28. september 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Bo
Nogle børn sover meget og andre sover mindre, sådan er det også med voksne - vi har også forskelligt søvnbehov ...:o)
Gennemsnitligt vil børn på 13-14 måneder have behov for at sove ca 13½ time i døgnet. Det svarer ofte til at barnet sover f.eks. 1½ time i løbet af dagen og 11½ time om natten. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover mindre end dette og andre sover så lidt mere.
Du fortæller at din datter sover mellem 11-12 timer i døgnet og hun ligger således i den lidt lave ende, hvad angår søvn. Men stadig lyder det okay, hvis hun de fleste dage sover ca 12 timer ... Det synes jeg ikke I skal bekymre jer så meget om, når hun sover, så sover hun jo umiddelbart godt og hun lyder som en pige der udvikler sig fint, trives osv. og har overskud til at møde dagen og hvad tilværelsen bringer - hun lyder til at trives med den søvn hun får.
Det lyder samtidig som om at jeres datter har svært ved at overgive sig til søvnen og her spiller det naturligvis ind, som du også selv er inde på, hvor meget eller måske snarere hvor sent hun har sovet middagslur. I forhold til hendes alder, kunne jeg godt forestille mig at I ikke skal putte hende før kl. 20 - 19-19.30 er måske lige tidligt nok. I hvert fald, hvis hun har sovet middagslur mellem 14-15 ...
I kan overveje om ikke I skulle forsøge med kun en lur dagligt, hvor luren så ligger fra 12-14, altså så hun kommer op senest kl. 14. Man kunne godt forestille sig at hun ved at blive puttet i dette tidsrum ville kunne sove 1½-2 timers middagslur.
Hun vil sandsynligvis fortsat vågne tidligt om morgenen, men tilgengæld jo også være mere træt, når hun så bliver puttet til sin lur om dagen og det samme om aftenen. Der er nemlig noget vigtigt I at putte hende, når hun virkelig er træt, så der ikke går ½-1 time med at ligge og karte rundt i sengen inden hun falder i søvn. Ved at putte hende senere, kan I godt opnå at hun kun tumler rundt i 15 minutter og det vil på sigt hjælpe hende til at finde en god rytme med at komme i seng.
Det er rigtig godt at hun falder i søvn i sin egen seng og forbinder sin seng med at skulle sove. Det er også helt fint, at I sidder ved siden af sengen, så hun kan mærke at I er der og at hun derfor trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
I skal dog medtænke om hun oplever jeres tilstedeværelse som noget trygt og beroligende eller om det på hende virker som underholdning og sjov, tid til leg og ballade. Hvis hun ved at I sidder der, trygt lægger sig til at sove og falder hurtigt til ro, så er det fint at gøre det. Men hvis hun hopper rundt, prøver at komme til at lege med jer, laver sjov osv. så er det rigtig vigtigt at I går.
Det betyder ikke at I skal gå fra hende og lade hende græde sig i søvn. I stedet kan I stille jer i nærheden, det kan være at arbejde med en computer, at stille sig og stryge tøj, - lave et eller andet praktisk, hvor I stadig er i rummet eller lige uden for døren (åben dør er vigtigt), så hun kan se jer og så I kan berolige hende ved at tale med hende: "Far er lige her, læg dig ned, du skal sove nu". Der er nemlig noget vigtigt i at hun selv begynder at lægge sig ned og at det ikke er jer, der rent fysisk skal gøre det ved hende hele tiden.
Så at være i rummet, stå og lave noget praktisk, kan give hende den tryghed hun behøver for at falde i søvn selv og for at finde ud af at det rent faktisk ikke er legetid nu. I mener faktisk at hun skal lægge sig ned og sove ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske