Svar: Søvn - gå og komme tilbage
28. september 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Tanja
Det lyder som en rigtig god idé at gå lidt til og fra når Silke skal sove. Det er nemlig som du skriver meget vigtigt at vise hende, at det ikke er legetid, men at I rent faktisk mener at hun skal sove nu og det forstår hun lidt bedre, når I går.
Når man vælger at gå, så er det vigtigt at man, som du så fint beskriver, fornemmer hvordan barnet har det. Hun må gerne smågræde som protest over at dagen slutter nu, som protest over at skulle sove i stedet for at lege. Hun må altså godt vise at hun ikke er enig i denne beslutning. Men hun må ikke græde ulykkeligt og hvis hun rejser sig, trækker armene frem mod jer som "tag mig op, gå ikke fra mig" så skal i lytte til dette og blive hos hende. Så kan det være rigtig godt givet ud at sidde hos hende, holde hende i hånden eller lignende, hvorefter hun trygt vil lægge sig til at sove.
Når man går, er det også meget vigtigt at man stadig putter barnet på en tryg og rolig måde. Kærtegner, betrygger og beroliger, fortæller barnet at man er der, at barnet trygt kan lægge sig til at sove osv. og når man så går, så er det vigtigt at man ikke er væk i mere end et par minutter af gangen. Silke er stadig så lille at hun ikke helt forstår hvor du er, når hun ikke kan se dig og det betyder at hun godt kan føle sig forladt, føle sig alene, hvis du bare går fra hende. Derfor er det vigtigt hele tiden at vende tilbage, for at vise hende at man er der, atter putte hende lidt, hjælpe hende med at blive lagt rigtigt igen, kærtegne blidt osv. inden man igen går.
Nogle gange må man veksle lidt imellem de to metoder - være der lidt, holde i hånden, gå lidt, komme tilbage igen, holde lidt i hånden og atter gå. Det er helt okay.
Man skal naturligvis sikre sig at tidspunktet for putning er passende, at hun er træt og parat til at sove, når hun bliver puttet. Det lyder helt fint med kun en middagslur dagligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de er parate til dette, men nogle er lidt før og det er helt okay.
Det lyder passende med en middagslur på 2-3 timer, nattesøvnen vil så sandsynligvis skulle vare ca 11 timer, så hun samlet sover 13-14 timer i døgnet.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske