Svar: Sove hos far og mor
29. september 2008
Alder:
12 mdr.
Kære trætte forældre
Jeg kan godt høre at I lige nu går igennem en periode, som er hård for jer alle tre.
I forhold til børn på 12 måneder, så kan man sige at de i den alder fortsat ikke helt forstår at man er der, når man ikke kan ses. De kan altså stadig godt føle sig forladt når man går, de kan godt føle sig alene.
Derfor vil børn i denne alder ofte godt kunne virke ekstra tryghedssøgende, når man afleverer dem i institution, når de skal sove osv.
Samtidig vil børn i denne alder ofte begynde at gå rundt og opleve verden mere og mere på egen hånd. Det betyder at de ikke længere sidder så meget på skødet som tidligere, at de ikke får samme nus og kram, som da de var yngre. Men i kraft af deres alder har det stadig behov for rigtig meget fysisk kontakt og vil naturligt derfor søge dette ekstra. Især om aftenen, når roen skal falde over dem, er det vigtigt at være tæt på mor og far.
Da jeres dreng samtidig oplever en længere periode med smerter og sygdom, så har han naturligt ikke det overskud, som han ville have haft, hvis han havde været foruden. Han forstår ikke hvorfor han pludselig har svært ved at trække vejret, næsen klotter til, afbryder hans søvn, han får feber, har det rigtig dårligt, føler sig skidt og pludselig får han også ondt. Han kan ikke forklares at det er ørerne, han kan ikke forholde sig til de smerter der følger med, han forstår det simpelthen ikke.
Det er derfor naturligt at han søger jer og det er helt fint, at I lige nu lader ham sove sammen med jer, fordi det giver ham den tryghed og nærhed han har behov for i øjeblikket.
Så ja, det er en rigtig frustrerende periode I går igennem lige nu og der er mange faktorer som spiller ind.
I forhold til aflevering i dagpleje, så er han naturligvis mere ked af at blive afleveret, hvis han ikke føler sig på toppen. I kender fra jer selv, hvor svært det kan være at holde gejsten oppe og overskue hverdagen, hvis man føler sig halvsløj ... Hvis I har mulighed for det, så hold ham hjemme så meget som muligt, så I er sikre på at han er helt frisk inden han atter afleveres.
Giv ham evt. et lille fotoalbum med hvori der er billede af jer, ham osv. så han mindes om at I stadig er der og så dagplejer kan tale med ham om at mor og far kommer igen og på den måde måske berolige ham lidt.
I må tale med lægen om hvorvidt I kan give ham smertestillende, ekstra vitaminer eller lignende for at styrke hans immunforsvar osv.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, om ikke andet giver lidt forklaring. Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske