Brev:
Vil ikke sove om aftenen - 2 mdr.
29. september 2008
Alder:
2 mdr.
Vil ikke sove om aftenen - 2 mdr.
Hej Helen,
Vi har et stort problem med at få vores dejlige datter Maja på 10 uger til at sove om aftenen.
I løbet af dagen er der igen problemer med at få hende til at sove. Typisk står hun op enten kl. 6.30 eller kl 8. I første tilfælde tager hun kl. 7.30 el. 8.00 en lur på ca. 1 time. Kl. ca 10/10.30 tager vi en tur i barnevognen hvor hun godt kan sove op til 3 timer. Så er hun vågen i 1-2 timer hvorefter hun sover 1-2 timer også i barnevognen. I starten var hun faktisk heller ikke glad for at sove i denne. Som regel vågnede hun altid idet vi kon ind af indkørslen, men det er heldigvis anderledes nu. Måske fordi vi tog liften ud således, at hun kunne ligge direkte i barnevognen, så hun ikke vågner af hendes egen "fægten". Nogle gange får hun også en lille lur på ½ time sidst på eftermiddagen.
Om aftenen er det en helt anden sag! Omkring 19 tiden gør vi så tiltag til at hun skal i seng. Hun får natdragt på (hver 2. el. 3. dag bades hun forinden), rullegardinet rulles ned i soveværelset og et lille lys tændes. I stuen ammes hun ved begge bryster, hvorefter jeg begynder og vugge hende og evt. senge "Den lille kattekilling", som virker om morgenen. Men hun bliver fuldstændig stiv, skyder ryg og skriger/græder højlydt. Det er som hun ved hvad der skal ske og hun ikke vil i seng eller er bange for det. Hun bliver fuldstændig overtræt og nogle aftener kan der gå mere end 3 timer før hun
kan dysses i søvn - som regel ved mit bryst.
Hvordan kan det være at det er så svært at få hende til at sove om aftenen? Har du nogle fif?
Hun er ikke én af dem, som er glad for at blive svøbt, bare i vores arme kan hun ligge og svride sig meget om aftenen. Vi havde egentlig lagt liften væk af samme årsager, som med barnevognen, men den er kommet lidt frem igen, da vi således kan vugge hende i den når hun er lige ved at falde i søvn. Dette giver dog lidt problemer om natten, hvor hun igen vågner af hendes egne bevægelser mod liftkanten.
En anden ting er at når hun begynder at vågne om natten og tidlig morgen, så er der tit med en kraftig klynken og kasten med hovedet frem og tilbage, men uden at åbne øjnene. Skal vi vække hende her og trøste eller skal vi vente til hun selv er helt vågen af hendes gråd og småskrig?
Det er lidt hårdt for en mor at høre på.
Med venlig hilsen
Rikke