Brev:
Søvnbehov og påklædning når sove ude
29. september 2008
Alder:
14 mdr.
Søvnbehov og påklædning når sove ude
Hej Helen.
Tak for dit sidste svar.
Denne gang drejer mit spørgsmål sig om søvnbehov.
Jeg er i tvivl om, om Milla, som er 14½ måned får søvn nok. Har jo ofte skrevet til dig om vores søvnproblemer herhjemme, men de har ændret sig en smule til at være mere faste. Vil dog lige høre dit bud på, hvad du synes om hendes søvnmængde, idet jeg selv er bange for at det ikke er nok.
Milla sover mellem kl. 1930-2000 hver aften. Den slår aldrig fejl og det er forholdsvis let at putte hende, hvilket vi virkelig nyder.
Hun sover så til alt fra 0500-0600 om morgenen og vågner mellem 0-3 gange om natten - som oftest blot for at blive lagt ned og sove videre. Alt i alt får hun mellem 9½ og 10 timer hver nat og det er rimelig fast.
Om dagen sover hun mellem 1 og 2½ timer. Ofte er det 2 timer, men en sjælden gang er det kun en time og så er hun umulig til at få til at sove videre (både hjemme og hos dagplejen). Men som sagt sover hun oftest 2 timer til middag + - 10 minutter.
Det vil altså sige, at hun i døgnet får mellem 10-12 timer og oftest er det lige omkring de 11,5 timer i døgnet. Er det nok?
Bekymrer mig jo over, at hun som 14 måneders pige sommetider kun sover 1 time om dagen??? og så ikke igen før om aftenen. Hun sover nemlig kun 1 gang dagligt.
Hun er en super glad pige, der drøner derud af. Dagplejemoren mener hun skulle være en dreng med den fart hun har på og hun siger tit, at hun godt gad se den ting Milla var bange for, for hun kløer på overfor alt. Engang imellem når hun ikke har fået så meget søvn kan man godt mærke hun er lidt pyller, men som oftest er hun bare glad og tilfreds, hvis bare hun kan få lov at være vågen og opleve.
Og et sidste spørgsmål:
Er der en retningslinie for, hvornår de små bruger hat når de sover? - Synes generelt at det er svært at klæde hende på i forhold til når hun skal sove om dagen i denne tid, idet hun er en meget varm pige og vågner, hvis hun har det for varmt, samtidig med at det jo heller ikke er godt, hvis hun har for lidt tøj på. Kan du mon give et bud på en god påklædning til søvn i efteråret?
Med venlig hilsen
Lene!