Svar: Søvnbehov og påklædning når sove ude
29. september 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Lene
De fleste børn vil i 14 måneders alderen sove ca 13½ time i døgnet - dette er gennemsnitligt og det betyder at nogle børn sover mindre og andre lidt mere.
Der er ingen tvivl om at din datter hører til de børn som ikke sover særlig meget og når man skal vurdere, hvorvidt børn sover nok, så skal man naturligvis se på hvordan de trives, udvikler sig osv. Og Milla lyder til at have det rigtig godt og du bliver et eller andet sted nødt til at tro på at hun derfor sover det hun har behov for. Du bliver også nødt til at tro på at hun sover når hun er træt, og vågner når hun ikke har behov for at sove mere. Hun bliver jo puttet, falder fint i søvn, men vågner så når hun er udhvilet ...
Det lyder helt passende med en middagslur dagligt med den alder hun har og det er helt fint at hun der sover et par timer. Igen må du tro på at hvis hun har behov for at sove mere, så vil hun sove det længere helt af sig selv.
Hvordan er dit eget søvnbehov, hvordan sover Millas far? Ofte ligner børnene jo os forældre og vi har jo bare forskelligt søvnbehov, vi er bare forskellige ...:o)
Med hensyn til påklædning, når hun skal sove ude, så afhænger det helt af hvilken vogn hun sover i og hvor vognen står placeret. Det er en rigtig god idé, hvis vognen er isoleret i bunden, så der ikke kommer kuldeindfald fra jorden og så bør den stå i læ for vind og vejr.
I vognen kan barnet blive puttet med dyne og evt. et ekstra tæppe, når det bliver koldere i vejret eller man kan putte barnet i en voksi-pose eller lignende. Det er mit indtryk at børn der sover i voksi-pose ofte har lidt mindre tøj på end børn der sover med dyne.
Det kan være dejligt med en fleece-dragt eller fleecetrøje her i efteråret, som en god lun overgangs sovedragt/sovetrøje indtil flyverdragten er nødvendig. Man kan godt købe fleecetrøjer og lignende til børn i din datters alder og ofte også få dem med hætte på, så hun kan få lidt op omkring ørerne inden huen rigtig er nødvendig. Det kunne være en udmærket mellemløsning for hende.
En overgangshue kan være en bomuldshue eller en fleecehue, men ellers er en hue med både uld og bomuld en rigtig god idé, når det bliver tid til flyverdragt. På samme måde kan et par fleece handsker eller bomuldsluffer være rigtig godt indtil det bliver så koldt at barnet har behov for mere rigtig handsker/luffer. Ligesom barnet til den tid ofte også vil have behov for små dunsko eller lignende på fødderne.
Behov for hue og handsker varierer efter årstid og hvordan barnet sover og har det bedst. Nogle børn sveder meget og skal ikke have særlig meget tøj på, andre børn har brug for at blive ekstra pakket. Prøv også at tale med dagplejer om, hvad hun fornemmer, om I har brug for at købe noget specielt til Milla.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske