Brev:
Dårlig søvnvane, fingrene i mors mund
29. september 2008
Alder:
2 år
Dårlig søvnvane, fingrene i mors mund
Kære Helen.
Tak for dit sidste svar, som virkelig har hjulpet mig med at finde en god måde at sætte grænser for min lille pige på. Det er en god ting at kunne huske sig selv på, at børn har brug for grænser for at have noget fast at holde sig til.
Det kan stadig være rigtig svært at bære, når hun er ked af det og savner mig, men tænk engang: I en periode græd og græd hun når hendes far hentede hende i vuggestuen. Hun havde luret at så var mor nok ikke hjemme, når hun kom hjem – tror jeg. Så sagde jeg simpelthen til hende i enkle vendinger, hvordan vores hverdag var nu, og at jeg ALTID kommer hjem, også selvom der nogen gange går lang tid. Og at hun skal fortælle sine pædagoger, hvis hun er ked af det. Siden har der ikke været noget! Er det ikke bare vildt, at sådan et lille barn forstår så meget?
Der er kommet styr på putningen igen – det er dejligt! Men vi kæmper fortsat en brav kamp om natten, og det er jo opslidende. Vil du ikke sige, om du mener vi kan gøre nogen andre ting end følgende for at få bedre nætter?
Ca. 20.00: Putning. Vi læser en bog, giver nattøj på, lægger i seng og synger en sang. Forsikrer hende om, at vi komme og kigger til hende, og kan så uden videre gå.
Herefter kan alting ske! Det hænder da at hun sover igennem, men oftest vågner hun, og det kan være på alle tider efter midnat.
Hun vågner, græder og kalder. Af og til er det tydeligt at høre, at der har været tale om mareridt.
En af os – oftest min mand – forsøger at lægge os ind til hende på en madras og evt. holde hende i hånden.
Når det ikke virker, får hun (ups) lov at komme ind og putte hos os. Der er ingen chance for at få hende til at ligge på en madras ved siden af vores seng.
Og hvorfor er det så et problem, kunne man spørge. Og her bliver det lidt pinligt. Fra min datter var helt lille, måske 3 måneder, fandt hun på, at når man skal sove, så skal man have en hånd eller en finger i mors eller fars mund. Og den har så helt sit eget liv, hvorfor man ikke selv kan sove, når det lille væsen ligger ved siden af en. Hvis hun bliver ked af det og ikke har sin sut, kan man også se hende stikke sin hånd i munden. Eller hvis man får lov at se en tegnefilm, og det skal være rigtig hyggeligt, så må man også finde sig i at få en hånd i munden.
Ja det ser helt forskrækkeligt ud, når man skriver det ned. Mon du har nogen gode forslag til hvordan jeg bedst vænner hende af? Og til justeringer der kan gøre vores nattesøvn bedre?
Bedste hilsener fra
Stadig Meget Træt Mor:-)