Svar: Dårlig søvnvane, fingrene i mors mund
29. september 2008
Alder:
2 år
Hej med dig
Dejligt at høre at du har kunne bruge mit sidste svar og hvor har du ret i, at man ofte bliver overrasket over, hvor meget børn i den alder forstår. De forstår langt mere end man ofte regner med ... :o)
Det er super at jeres datter kan lægges i seng med godnatlæsning og forvisning om at I er der, passer på hende osv. Det lyder også helt rigtigt at hun vågner om natten, fordi hun drømmer og måske har mareridt og det er helt relevant at I går ind til hende når hun kalder. Alternativet er at hun kommer ind til jer ...
Kan hun stige ud af sin seng? Ellers kan det være tryghedsgivende for hende at få en seng, som hun kan komme ud af. Det at vide at hun altid kan komme ind til mor og far kan give hende den tryghed at hun rent faktisk begynder at sove bedre.
Ellers er det fint at I går ind til hende, forsøger at berolige og betrygge og få hende til at sove videre og når dette ikke er nok, så må hun så ind til jer. Her er problemet så hendes vane med at putte fingrene i jeres mund og der er jo desværre kun de voksne til at bryde dette ... jo, på et tidspunkt holder hun nu nok op af sig selv, men det kan godt tage tid og indtilvidere har hun jo gjort det et par år, så hvis I gerne vil have ændret den vane, så er det en god idé at gøre det nu ... :o)
I bliver nødt til at sige nej på en sød måde og tilbyde et alternativ "ikke pille mor i munden, her hold mig i hånden i stedet for.." eller hvad I nu kan finde på. Og det skal I gøre når I ser fjernsyn og i alle andre situationer, hvor hun finder tryghed og ro ved at putte fingrene i jeres mund.
Det er ikke usædvanligt at børn gør det, det er faktisk helt normalt at børn har noget de nusser med når de skal sove og finde ro. Det kan være at stikke hånden ind under blusen, at stikke fingrene i mors mund, rulle en tot hår imellem deres fingre, holde fast i en halskæde, nulre mors ørering osv. Der findes mange muligheder, - nogle naturligvis mere til at holde ud end andre :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske