Svar: Vores dreng vil ikke spise - 6 mdr.
29. september 2008
Alder:
6 mdr.
Kære C
Det er rigtig fint at du ammer efter din dreng er tilbudt mad og ikke før. Men det er samtidig vigtigt at du overvejer hvor meget du ammer i løbet af dag, aften og nat fordi et meget stort indtag af mælk naturligt vil spille ind på din drengs lyst til at spise.
Derfor kommer her en plan for dagen, som du kan følge og som giver lidt idé til, hvordan du får passet både skemad og amning ind.
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8: Tilbydes grød, risgrød, hirsegrød, havregrød, øllebrød, vand af kop. Kan evt. tilbydes lidt frugtmos som topping på sin grød
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos eller grøntsagsmos, det kan være hjemmelavet, men du må også gerne købe mos fra glas. Vand af kop. Tilbydes lidt agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden at sutte lidt på og gnaske lidt i.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: Ammes
Powernap begynder evt. at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos, igen evt. hjemmelavet eller købt mos, gerne med lidt kød eller fisk, - vand af kop. Tilbydes igen lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30
Sen aften 23: Ammes
Nat 23.30-05.30: Skal ikke længere ammes
Når du tilbyder ham mad, så er det vigtigt at du sætter ham i den høje stol og hjælper ham med at holde fokus omkring det at spise. Det at sidde op, sidde med ved bordet og det at I sidder sammen - du sidder foran ham, så han kan spejle sig i dit ansigt er rigtig vigtigt.
Han bruger dig som et spejl og du må meget gerne åbne munden, når du giver ham mad. Du skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så han ser at det her er nydelse, det er noget godt og når han ser du putter i munden/åbner munden, så gør han måske også.
Hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det...
Rigtig meget held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske